Nombor enjin adalah nombor identiti sesebuah enjin yang dicop pada blok enjin mengikut ukuran dan bentuk di tapak yang ditentukan oleh pembuat/pengilang . Ianya menerangkan model,tahun,jenis bahan api dan keupayaan sesebuah enjin.
Jenis jenis permohonan
Kategori 1
Penukaran enjin yang sama model dan keupayaan kapasiti dengan enjin asal
Kategori 2
Penukaran enjin dari model yang sama dan keupayaan kapasiti tidak melebihi atau tidak kurang 25% dari enjin yang asal
Kategori 3
Penukaran enjin dari model yang sama dan keupayaan melebihi atau kurang 25% dari keupayaan asal.
Kategori 4
Penukaran enjin dengan menggunakan bahan api berbeza dari yang asal.
Kategori 5
Penukaran enjin dari model yang berlainan dari enjin asal
Syarat syarat permohonan
Bagi kategori 1 - permohonan dihantar terus kepada JPJ negeri dengan melampirkan dokumen-dokumen berikut .
-
Borang permohonan/Lampiran A
-
Kad Pendaftaran yang asal
-
Resit Pembelian enjin yang asal
-
Surat Kastam K2 yang disahkan
-
Insuran yang baru .
Bagi kategori 2 - Pemohon perlu membuat pemeriksaan khas di PUSPAKOM dan melaporkan kepada JPJ negeri dengan melampirkan dokumen-dokumen berikut :
-
Borang permohonan/Lampiran A
-
Kad Pendaftaran yang asal
-
Resit Pembelian enjin yang asal
-
Surat Kastam K2 yang disahkan
- Surat Pelepasan Tanggungan
- Laporan Pemerikasaan Puspakom (B2)
- LKM (Cukai Jalan)
-
Insuran yang baru .
Bagi kategori 3 , 4 dan 5 - Pemohon perlu membuat permohonan Kepada Bahagian Teknik, Ibu Pejabat dengan melampirkan dokumen-dokumen berikut:
-
Borang permohonan/Lampiran A
-
Salinan Kad Pendaftaran
-
Salinan Resit pembelian enjin .
-
Salinan surat Kastam (K2) .
-
Setelah mendapat kelulusan dari Bahagian Teknik , pemohon perlu mengikut proses kategori 2 .
Syarat syarat yang perlu dipatuhi ketika membuat pertukaran enjin
-
Tidak ada pengubahsuaian pada enjin 'Mounting'
-
Kimpalan pada enjin 'Mounting' tidak dibenarkan.
-
Propeller Shaft' tidak dibenarkan dipotong atau disambung di mana-mana bahagian.
-
Tiada keretakan atau karat pada enjin 'Mounting'.
-
Sistem brek perlu dinaikkan taraf bagi enjin kapasiti melebihi 25% daripada kapasiti enjin asal.
-
Sistem gantungan (Suspension System) perlu dinaikkan taraf merangkumi 'Spring Stiffness'.