ads

27 Julai 2010

Panduan memohon penukaran enjin

Nombor enjin adalah nombor identiti sesebuah enjin yang dicop pada blok enjin mengikut ukuran dan bentuk di tapak yang ditentukan oleh pembuat/pengilang . Ianya menerangkan model,tahun,jenis bahan api dan keupayaan sesebuah enjin.

Jenis jenis permohonan

Kategori 1


Penukaran enjin yang sama model dan keupayaan kapasiti dengan enjin asal

Kategori 2


Penukaran enjin dari model yang sama dan keupayaan kapasiti tidak melebihi atau tidak kurang 25% dari enjin yang asal

Kategori 3


Penukaran enjin dari model yang sama dan keupayaan melebihi atau kurang 25% dari keupayaan asal.

Kategori 4


Penukaran enjin dengan menggunakan bahan api berbeza dari yang asal.

Kategori 5


Penukaran enjin dari model yang berlainan dari enjin asal

Syarat syarat permohonan

Bagi kategori 1 - permohonan dihantar terus kepada JPJ negeri dengan melampirkan dokumen-dokumen berikut .

-


Borang permohonan/Lampiran A

-


Kad Pendaftaran yang asal

-


Resit Pembelian enjin yang asal

-


Surat Kastam K2 yang disahkan

-


Insuran yang baru .



Bagi kategori 2 - Pemohon perlu membuat pemeriksaan khas di PUSPAKOM dan melaporkan kepada JPJ negeri dengan melampirkan dokumen-dokumen berikut :

-


Borang permohonan/Lampiran A

-


Kad Pendaftaran yang asal

-


Resit Pembelian enjin yang asal

-


Surat Kastam K2 yang disahkan
- Surat Pelepasan Tanggungan
- Laporan Pemerikasaan Puspakom (B2)
- LKM (Cukai Jalan)

-


Insuran yang baru .

Bagi kategori 3 , 4 dan 5 - Pemohon perlu membuat permohonan Kepada Bahagian Teknik, Ibu Pejabat dengan melampirkan dokumen-dokumen berikut:

-


Borang permohonan/Lampiran A

-


Salinan Kad Pendaftaran

-


Salinan Resit pembelian enjin .

-


Salinan surat Kastam (K2) .

-


Setelah mendapat kelulusan dari Bahagian Teknik , pemohon perlu mengikut proses kategori 2 .

Syarat syarat yang perlu dipatuhi ketika membuat pertukaran enjin

-


Tidak ada pengubahsuaian pada enjin 'Mounting'

-


Kimpalan pada enjin 'Mounting' tidak dibenarkan.

-


Propeller Shaft' tidak dibenarkan dipotong atau disambung di mana-mana bahagian.

-


Tiada keretakan atau karat pada enjin 'Mounting'.

-


Sistem brek perlu dinaikkan taraf bagi enjin kapasiti melebihi 25% daripada kapasiti enjin asal.

-


Sistem gantungan (Suspension System) perlu dinaikkan taraf merangkumi 'Spring Stiffness'.