ads

29 September 2016

Antivirus Free yang terbaik?



Apakah Antivirus percuma yang terbaik? Ini adalah antara soalan lazim yang didengari. Orang mahu dilindungi, tetapi mereka tidak mahu membayar yuran tahunan atau menggunakan Antivirus dengan ciri-ciri yang tidak diingini.

 Mencari Antivirus percuma yang terbaik tidak mudah, Walau bagaimanapun. Terdapat banyak faktor untuk dipertimbangkan termasuk antara muka pengguna (user interface), sumber dan keberkesanan berfungsi. Mari kita melihat sesuatu dengan lebih mendalam lima pilihan popular (Avast!, AVG, Ad sedar, Avira dan keperluan Keselamatan Microsoft) untuk melihat mana yang terbaik.

Kriteria

Ujian prestasi ini dibuat dengan menjalankan imbasan pada hard disk 500GB yang kira-kira separuh penuh. Kita gunakan opsyen imbasan penuh (full scan). Penggunaan RAM adalah berdasarkan RAM minimum yang diperlukan perisian. Semua ujian telah dilakukan di Windows 7 64-bit.

Lavasoft Ad-Aware Free Antivirus+



Menu utama Lavasoft ini melakukan kerja yang baik dengan memberikan maklumat tanpa memeningkan pengguna. Kebanyakan ciri-ciri yang dihidupkan atau dimatikan menggunakan slider dan besar,  butang "Scan Now!" sangat jelas di mana pengguna perlu klik untuk melaksanakan imbasan.

Saya agak keliru dengan imbasan pilihan (custom scan option) dan pemacu (drive) tidak boleh dipilih sebelum kotak tertentu dalam pilihan ditandakan.

Lavasoft cuba untuk menarik pengguna dengan memaparkan ciri-ciri canggih yang tidak dapat digunakan sehingga versi penuh diaktifkan. Ia agak mengecewakan untuk melihat ciri-ciri yang tidak boleh digunakan, tetapi pendekatan ini adalah kurang mengganggu berbanding iklan sidebar yang ada di AVG.

Imbasan penuh mengambil masa lebih kurang dua puluh minit dengan menggunakan kira-kira 32MB RAM. Setakat ini, ia adalah keputusan yang paling teruk di kalangan perisian yang lain.
Lavasoft hanya mampu mengesan 80% daripada ancaman semasa.

AVAST! Free Antivirus



AVAST! mempunyai interface yang kelihatan licin dan moden berbanding dengan kebanyakan pesaing. Ia menyediakan semua maklumat yang anda perlu tahu tentang perlindungan semasa komputer anda.

Saya benar-benar suka menu "real-time shield". Ia memaparkan semua ancaman yang Avast! lindungi dan menunjukkan anda berapa banyak yang telah dijumpai setiap kali imbasan dijalankan. Ia juga sentiasa dikemas kini dengan ancaman baru.

Unsur pengiklanan ada tetapi hanya di proses pemasangan. Menu "real-time shield", yang pengguna akan paling kerap guna dan imbas komputer tidak mempunyai iklan.

Imbasan penuh memerlukan kira-kira 15 minit, berada di ranking kedua terbaik. Proses memerlukan 3.5MB RAM yang secara teknikalnya berada di ranking pertengahan.  AVAST! hanya tidak mampu mengesan kira-kira 2% daripada ancaman semasa.


AVG AntiVirus Free



Interface AVG adalah mudah. Ia menyediakan senarai ikon, setiap satu ikon mewakili satu bentuk perlindungan dan tempat-tempat fungsi imbasan berada di sidebar. Butang "Scan Now!" sangat literal. Klik padanya dan AVG akan mula bekerja pada keseluruhan komputer anda tanpa sebarang arahan tambahan.

Ikon AVG merangkumi segala-galanya dari perlindungan e-mel hinggalah ke perlindungan rootkit. Namun tidak semua dapat digunakan dan mengarahkan anda untuk membeli AVG yang berbayar. Ikon lain mengarahkan pengguna kepada produk AVG pada platform lain seperti Android.

AVG mencatatkan masa yang mengejutkan untuk membuat imbasan penuh. Ia memerlukan hampir 23 minit untuk mengimbas hard disk 500GB. Kira-kira 75% lebih lama berbanding pesaing terpantas. Walau bagaimanapun, AVG hanya menggunakan 2.4MB RAM sahaja.

Ujian pengesanan mendapati AVG terlepas kira-kira 3.5% daripada semua ancaman semasa, antara yang mengagumkan berbanding perisian Antivirus percuma yang lain.


AVIRA Free Antivirus



Avira mempunyai interface yang mengelirukan. Sebagai contoh, menjalankan imbasan tertentu memerlukan pengguna pergi ke menu sistem pengimbas, kemudian klik pada pilihan, kemudian klik ikon kanta pembesar yang sangat kecil. Sebagai alternatif anda boleh klik ikon gear pada menu utama, tetapi ia akan memberitahu anda mesti berada dalam “expert mode” untuk menukar setting. Eh, apa itu “expert mode”? Rasanya icon  "Scan!" besar yang digunakan oleh pesaing lain adalah lebih efektif.

Faktor pengiklanan adalah sederhana, tetapi timbul sebuah iklan pop sebaik sahaja saya memasang perisian. Iklan pop yang timbul pada desktop saya adalah amat menjengkelkan dan bukan sesuatu yang saya ingin lihat, Terdapat banyak ciri-ciri yang boleh dilihat, tetapi tidak boleh digunakan sehinggalah anda membeli versi penuh.

Avira hanya memerlukan masa 13 minit untuk melakukan imbasan penuh menggunakan RAM yang sangat sedikit iaitu 1.8MB sahaja. Perisian ini adalah jelas yang terbaik bagi pengguna yang gemarkan perlindungan yang laju.

Dalam ujian pengesanan ancaman semasa, ia hanya terlepas kurang daripada 5%. mengalahkan semua perisian Antivirus percuma yang diuji.

Microsoft Security Essentials 



Microsoft Security Essentials ini berbeza daripada pesaing lain kerana ianya bukan alat pemasaran. Pesaing lain menawarkan perisian  Antivirus percuma mereka dalam usaha untuk mendapatkan pengiktirafan nama dan menarik perhatian pengguna, tetapi Microsoft tidak mempunyai Antivirus berbayar untuk dijual. Ini membolehkannya mempunyai interface yang bersih dan tidak semak dengan iklan.

Kekurangannya ialah ia tidak mempunyai ciri-ciri menarik di interface tetapi MSE masih boleh mengimbas, mengesan, kuarantin dan cuba untuk membuang virus. MSE juga tidak mempunya versi mudah alih (mobile version), tiada perlindungan e-mel dan tiada anti-phishing. Ia hanyalah seperti namanya sendiri iaitu "essentials" (keperluan) .

MSE mencatatkan keputusan pertengahan dalam ujian prestasi kami. Ia memerlukan hampir 20 minit untuk mengimbas sepenuhnya dan menggunakan kira-kira 6.8MB RAM.

Di awal pengujian pengesanan, MSE dijangka akan mengejutkan pesaing yang lain, tetapi tidak. MSE berada di ranking terakhir selepas ujian pengesanan ancaman semasa dijalankan. Ia terlepas hampir 7% daripada kesemua sampel ancaman semasa.

Jadi, mana yang terbaik?

Avira adalah yang paling menonjol dalam segi teknikal. Ia telah diberikan markah cemerlang dalam ujian perlindungan kami. Kekurangannya adalah interface yang mengelirukan. Saya terpaksa meneroka perisian selama beberapa minit sebelum saya memahami bagaimana untuk beroperasi. Jika Avira boleh membuat perisian tersebut dengan interface yang lebih efektif, ia akan menjadi produk yang sempurna.

AVAST! mungkin pilihan yang lebih baik untuk pengguna yang ingin perlindungan dengan keburukan yang serendah mungkin. Ia hampir sama baik sebagai Avira di aras prestasi kami dan ia menawarkan interface yang mudah. Unsur pengiklanan juga berada pada tahap minimum.

Lavasoft dan AVG merupakan pilihan sesuai, tetapi kedua-duanya mempunyai kelemahan yang mungkin penting bagi sesetengah pengguna. Lavasoft mempunyai interface yang canggih tetapi tetapi tak semua boleh digunakan selagi tidak membeli perisian berbayar mereka dan AVG mempunyai antara muka yang menarik tetapi dimuatkan dengan iklan untuk versi penuh produk AVG lain. Walau bagaimanapun, kedua-duanya menawarkan perlindungan yang kompeten,

Yang terakhir, Microsoft Security Essentials. Ia adalah paling lambat dalam ujian kami tetapi tidak menggunakan RAM yang banyak, tetapi ujian perlindungan telah menunjukkan ia kurang berkesan untuk menghentikan ancaman. 5% daripada ancaman semasa tidak berbunyi seperti banyak, tetapi pesaing lain hanya terlepas 2% atau kurang. Menggunakan MSE akan membuatkan komputer anda lebih terdedah kepada ancaman semasa.