ads

5 Oktober 2016

10 Jenama Komputer Terbaik Di Dunia


Pengeluar - pengeluar komputer sentiasa berusaha untuk memastikan jenama komputer riba atau komputer mereka mampu mengekalkan reputasi dari segi kualiti dan nilai kepada pelanggan.

Pada masa sekarang, terdapat pelbagai jenama komputer terbaik yang telah menyerang pasaran dan bersaing dalam penambahbaikan dari segi kebolehpercayaan dan kualiti.

Di bawah ini diberikan sebahagian daripada jenama komputer terbaik dan anda boleh nilai sendiri yang bersesuaian untuk anda dan juga keluarga anda.


1. Apple


Apple adalah salah satu jenama komputer yang terbaik di dunia. Syarikat multinasional Amerika  ini, sentiasa berdiri di barisan hadapan dalam revolusi PC dan adalah salah satu jenama komputer yang paling digemari di dunia. Syarikat ini beribu pejabat di Cupertino,California. Sebagai salah satu jenama komputer terbaik di dunia, firma ini membantu dalam membangunkan, merekabentuk dan menjual komputer peribadi, peralatan elektronik, perisian komputer dan lain-lain. Antara yang peranti terbaik keluaran firma ini adalah iPad, komputer Mac,  telefon pintar iPhone, peranti media iPod, dan lain-lain. 
Diasaskan oleh Ronald Wayne, Steve Jobs, dan Steve Wozniak pada April 1, 1976 , firma ini telah dicipta untuk menjual dan membangunkan PC. Pada 3 Januari 1977, ia menggabungkan sebagai Apple Computer Inc. dan kemudiannya telah ditukar nama kepada Apple Inc. Berada di ranking ke-9 di The Fortune 2016 Global 500.

2. Dell


Syarikat ini merupakan sebuah syarikat multinasional berpangkalan di Amerika Syarikat yang juga merupakan firma teknologi komputer yang menonjol. Ia beribu pejabat di Round Rock Texas. Pekhidmatan utama syarikat ini ialah ia membekal dan memberi khidmat bantu membaiki komputer. Firma ini dinamakan sempena pengasasnya Micheal Dell dan dianggap salah satu firma teknologi yang terbesar di dunia. Memiliki seramai 103 ribu pekerja yang bekerja di seluruh dunia dalam firma ini.

3. Asus


Ini adalah salah satu jenama komputer yang terbaik di dunia. Asus disebut sebagai Asus Inc. adalah sebuah syarikat multinasional firma elektronik dan perkakasan Taiwan. Ia terletak di Daerah Beitou Taipei Taiwan. Firma ini menawarkan produk yang berkaitan dengan netbook, komputer peribadi, komputer riba, LCD / panel LED, peranti rangkaian, telefon pintar, monitor, motherboard, hard disk, kad grafik, produk multimedia, server, komputer tablet, workstation dan lain-lain.


4. Lenovo


Lenovo boleh menjadi pilihan yang baik. Ini adalah salah satu jenama komputer terbaik dan yang dipercayai. Pada asasnya, ia adalah sebuah firma komputer multinasional China. Ia terletak di Beijing ,China dan mempunyai beberapa pejabat di Amerika Syarikat seperti di North Carolina, Morrisville, dan lain-lain. Ia menawarkan perkhidmatan mengilang, reka bentuk, menjual dan membangunkan telefon pintar, PC, tablet, workstation, server, smart tv, peranti simpanan elektronik, perisian pengurusan Teknologi Maklumat, dan lain-lain
Adakah anda tahu bahawa pada tahun 2013, Lenova dianggap sebagai salah satu vendor PC peribadi yang terbesar dari segi jualan unit? 

5. MSI


MSI ( Micro-Star International Co.Ltd.) adalah syarikat teknologi maklumat multinasional Taiwan yang beribu pejabat di New Taipei City, Taiwan. Ia membentuk, membangun dan menyediakan perkakasan komputer, produk dan perkhidmatan berkaitan komputer riba, papan induk, kad grafik, All-in-One PC, server, komputer , perisian dan lain-lain

Syarikat ini tersenarai di papan utama Bursa Saham Taiwan dan ditubuhkan pada tahun 1986 oleh 5 orang pengasas iaitu Hsu Xiang (aka Joseph Hsu), Huang Jinqing (aka Jeans Huang), Lin Wentong (aka Frank Lin), Yu Xian'neng (aka Kenny Yu) dan Lu Qilong (aka Henry Lu). Pertama kali memulakan perniagaan di Taiwan , MSI kemudian berkembang ke tanah besar China di Shenzhen pada tahun 2000 dan membina pejabat penyelidikan dan pembangunan di Kunshan pada tahun 2001. Ia juga menyediakan perkhidmatan waranti global di Amerika Utara, Tengah / Amerika Selatan, Asia, Australia dan Eropah.

6. HP (Hewlett-Packard)


Kebanyakan kita ragu- ragu apakah komputer yang terbaik untuk dibeli. HP juga antara salah satu jenama komputer terbaik di dunia. Ia adalah sebuah syarikat IT multinasional berpangkalan di Amerika Syarikat yang beribu pejabat di Palo Alto,California. Ia menyediakan perkhidmatan perkakasan dan perisian untuk perniagaan bersaiz kecil dan sederhana, pengguna dan juga kepada syarikat-syarikat besar yang menjalankan perniagaan di sektor kerajaan, pendidikan dan kesihatan. Berada di ranking ke-48 di The Fortune 2016 Global 500.

7. Microsoft


Microsoft Corporation biasanya dirujuk sebagai Microsoft atau MS adalah syarikat teknologi multinasional Amerika Syarikat yang beribu pejabat di Redmond, Washington. Lebih popular dengan penjualan sistem operasi komputer Microsoft Windows. Produk perkakasan popularnya adalah Xbox (konsol permainan video) dan Microsoft Surface (tablet pc). Sehingga sekarang, ia adalah pembuat perisian terbesar di dunia dan salah satu syarikat yang paling berharga di dunia.

Microsoft diasaskan oleh Paul Allen dan Bill Gates pada 4 April 1975, untuk membangunkan dan menjual BASIC jurubahasa untuk Altair 8800 . Ia meningkat untuk menguasai pasaran sistem operasi  komputer dengan MS-DOS pada pertengahan 1980-an, diikuti oleh Microsoft Windows. 

8. Acer


Ia juga dirujuk sebagai Acer Inc. Acer adalah sebuah firma elektronik dan perkakasan multinasional Taiwan yang beribu pejabat di Xizhi,Taipei. Ia menawarkan perkhidmatan mengilang, reka bentuk, menjual dan membangunkan telefon pintar, PC, tablet, workstation, server, smart tv, peranti simpanan elektronik, perisian pengurusan Teknologi Maklumat, dan lain-lain. Di samping itu, ia memberi perkhidmatan e-perniagaan untuk pengguna, perniagaan, kerajaan, dan lain-lain. Pada tahun 2013, Acer telah dianggap sebagai vendor PC keempat terbesar di seluruh dunia.

9. Samsung


Ia mula dikenali sebagai Samsung Group dan pada awal penubuhannya, ia telah bermula sebagai salah satu daripada firma jualan peralatan elektronik utama dunia. Firma ini dianggap sebagai jenama komputer terbaik di dunia dan merupakan syarikat multinasional Korea Selatan. Syarikat ini beribu pejabat di Samsung Town, Seoul.
Ia mempunyai pelbagai anak syarikat dan bersatu dibawah satu jenama Samsung yang mengabungkan pelbagai jenis perniagaan dan dianggap salah satu chaebol Korea Selatan yang paling besar.

10. Toshiba


Toshiba juga dirujuk sebagai Toshiba Corporation. Firma ini adalah syarikat elektronik dan konglomerat kejuruteraan multinasional Jepun. Ia beribu pejabat di Tokyo, Jepun. Produk-produk dan perkhidmatan dari firma ini terdiri daripada peranti elektronik, sistem komunikasi dan peralatan, sistem kuasa, bahan-bahan, sistem infrastruktur sosial dan industri, peralatan perubatan, peralatan pejabat, peralatan rumah, lampu, logistik, dan lain-lain.