Langkau ke kandungan utama

2 Juta Unit Dekoder MYTV Percuma

Sebanyak 2 juta Unit Dekoder Percuma (MYTV Basic) akan diberikan kepada isi rumah terpilih di seluruh negara.kini anda boleh menyemak sekiranya ada antara salah seorang yang terpilih.
KLIK www.mytvbroadcasting.my untuk semakan...
SOALAN LAZIM
Apakah Televisyen Terestrial Digital (DTT)?
Negara-negara ASEAN telah menetapkan pelaksanaan penutupan siaran analog (analogue switch off – ASO) secara berperingkat-peringkat antara 2015 sehingga 2020. Untuk memastikan penyeragaman isyarat, negara-negara yang mempunyai sempadan bersama termasuk Malaysia, Thailand, Singapura, Indonesia dan Brunei bersetuju menetapkan 2018 sebagai sasaran pelaksanaan ASO. Projek DTT di Malaysia adalah di bawah naungan Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM) dan dipantau oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM). Projek ini adalah sebahagian daripada agenda nasional untuk mentransformasikan industri penyiaran negara melalui pendigitalan dengan tujuan mempertingkatkan taraf hidup rakyat ke arah mencapai status negara maju menjelang 2020. Ia merupakan salah satu inisiatif terpenting dalam Rancangan Malaysia ke-11.
Mengapa berhijrah ke DTT?
Dengan penghijrahan ini bermakna Malaysia sama-sama mengikuti perkembangan pembangunan teknologi global dan menjadi antara negara pertama di Asia Tenggara yang memeterai perjanjian tersebut. Penghijrahan digital di seluruh dunia itu didorong untuk tujuan menyebarkan spektrum bernilai yang boleh digunakan untuk perkhidmatan telekomunikasi terestrial dan radio.
Apakah manfaat DTT kepada pengguna dan penonton?
DTT membantu merapatkan jurang digital, terutamanya di kawasan-kawasan terpencil. Menerusi DTT, rakyat Malaysia akan menikmati banyak manfaat seperti kualiti gambar dan bunyi yang lebih baik, lebih banyak saluran siaran percuma, akses kepada panduan program elektronik (EPG), sarikata pelbagai bahasa, dan berkemampuan untuk menonton siaran TV yang berkualiti HD menerusi Siaran Digital myFreeview. Pada masa akan datang penonton juga mempunyai akses kepada perkhidmatan televisyen interaktif termasuk membeli-belah di rumah, menonton video atas permintaan dan perkhidmatan langganan dan internet.
Apakah manfaat DTT kepada pemain industri?
Ini mampu dilakukan memandangkan DTT akan menyediakan kemudahan untuk lebih banyak kandungan dan aplikasi. Pembekal kandungan seperti penyiar televisyen tempatan turut meraih manfaat kerana mereka diberikan peluang baharu untuk memperluaskan jangkauan penonton dan seterusnya mengembangkan perniagaan mereka. Melalui sistem DTT, MYTV menawarkan satu platform saksama yang akan memudahkan aliran pendapatan tambahan bagi semua pembekal kandungan dan aplikasi.
Bagaimanakah isyarat DTT dipancarkan?
MYTV menggunakan system pemancaran DTT dengan format DVB-T2. Stesen pemancar dipasang di kawasan tinggi seperti puncak gunung atau menara tinggi untuk mendapatkan liputan pemancaran maksimum menggunakan gelombang Ultra High Frequency (UHF).
Di manakah kawasan liputan siaran DTT?
Setakat ini siaran DTT dipancarkan menerusi 13 stesen pemancar di seluruh negara, meliputi kira-kira 80 peratus kawasan berpenduduk di Malaysia. Sila rujuk Peta Liputan untuk mengetahui sekiranya kawasan anda telahpun mendapat liputan. Objektif kami ialah untuk mempertingkatkan liputan siaran DTT kepada 98 peratus kawasan berpenduduk di Malaysia menjelang 2018.
Apakah saluran yang boleh ditonton menerusi MyFreeview?
Buat masa ini saluran yang disiarkan ialah TV1, TV2, TV3, TV Alhijrah, ntv7, 8TV, TV9 dan Bernama News Channel (BNC). Jumlah saluran akan bertambah dari semasa ke semasa.
Apakah cara untuk menerima siaran MyFreeview?
Alat penerima (dekoder) DVB-T2 perlu digunakan untuk menerima siaran DTT. Antena penerima dari jenis UHF perlu dipasang dan disambung pada terminal antena di panel belakang dekoder. Hanya dekoder DVB-T2 yang dikeluarkan oleh MYTV Broadcasting Sdn Bhd sahaja yang diluluskan Kerajaan untuk kegunaan di Malaysia.
Apakah yang akan berlaku sekiranya saya tidak berhijrah ke siaran DTT?
Kerajaan telah merancang untuk menutup siaran TV analog pada tahun 2018. Penduduk Malaysia yang tidak menggunakan siaran DTT atau siaran digital yang lain (satelit dan kabel) tidak akan dapat menonton sebarang siaran televisyen selepas siaran analog ini ditutup.
Bagaimanakah saya mendapatkan set dekoder percuma?
Sebanyak 2 juta set dekoder percuma (MYTV Basic) diberikan kepada isi rumah terpilih di seluruh negara.
Bagaimanakah saya ingin mengetahui sama ada saya salah seorang penerima yang terpilih?
Anda boleh menyemak melalui kaedah-kaedah berikut:
Laman web MYTV: www.mytvbroadcasting.my
Pusat Khidmat Pelanggan MYTV 1300 80 6988.

Jika saya penerima terpilih, bagaimanakah saya akan menerima set dekoder saya?
Set dekoder MYTV Basic akan dihantar melalui perkhidmatan Pos Laju ke alamat anda.

Kenapakah saya menerima set dekoder percuma ini?
Anda adalah salah seorang rakyat Malaysia yang terpilih untuk menyertai Projek Pendigitalan Penyiaran Nasional.

Bolehkah saya merayu untuk menjadi penerima set dekoder percuma?
Kami mohon maaf kerana senarai penerima yang dipilih adalah muktamad.

Saya telah membuat semakan dan saya adalah salah seorang penerima terpilih. Bilakah saya akan menerima set dekoder saya?
Penghantaran set dekoder adalah diuruskan oleh Pos Laju dan akan dihantar terus ke alamat anda yang berdaftar. Proses penghantaran ini bermula pada September 2016 dan mengambil masa selama kira-kira setahun.

Bolehkah set dekoder percuma ini dipindah milik?
Set dekoder percuma adalah khusus untuk anda dan tidak boleh dipindah milik, tetapi anda boleh membenarkannya untuk digunakan di alamat yang berbeza. Bagaimanapun anda sebagai penerima adalah bertanggungjawab terhadap set dekoder tersebut.

Bolehkah set dekoder ini dijual?
Set dekoder percuma tidak boleh dijual. Anda sebagai penerima adalah bertanggungjawab terhadap set dekoder tersebut?

Bagaimanakah cara pemasangan dekoder MYTV ini?
Pemasangan dekoder MYTV adalah sangat mudah dengan beberapa langkah ringkas sahaja. Sila rujuk Panduan Pemasangan yang disertakan bersama set dekoder. Sekiranya anda memerlukan bantuan lanjut, sila hubungi Pusat Khidmat Pelanggan MYTV 1300 80 6988.

Adakah pemasangan alat dekoder ini dikenakan bayaran?
Penerima dinasihatkan untuk membuat pemasangan sendiri yang boleh dibuat dengan beberapa langkah mudah sahaja. Penerima boleh terlebih dahulu mencuba menggunakan peralatan antena yang sedia ada di rumah. Panduan Pemasangan turut disertakan. Bagaimanapun sekiranya penerima memerlukan bantuan pemasangan antena luaran, caj pemasangan sebanyak RM180 (termasuk antena dan pendawaian) akan dikenakan. Bagi yang memerlukan bantuan teknikal selain daripada pemasangan antena pula, caj minimum sebanyak RM50 akan dikenakan. Klik di sini untuk senarai Ejen Pemasangan.

Apakah jenis antena yang boleh menerima siaran DTT?
Terdapat dua jenis antena UHF iaitu antena dalaman dan antena luaran (jenis UHF). Antena dalaman boleh menerima siaran bagi kawasan dalam lingkungan jarak lurus kurang dari 25km dari stesen pemancar. Bagaimanapun, tidak semua kawasan dalam lingkungan tersebut boleh menggunakan antena dalaman disebabkan faktor halangan fizikal seperti bangunan, bukit serta ketinggian (altitud).

Bagaimanakah saya memilih antena yang sesuai untuk digunakan?
Antena UHF luaran adalah pilihan yang terbaik. Bagaimanapun antenna UHF dalaman juga boleh digunakan sekiranya anda tinggal dalam lingkungan jarak lurus kurang dari 25km dari stesen pemancar. Anda disarankan untuk cuba menggunakan antena dalaman ataupun luaran yang sedia ada terlebih dahulu. Sila rujuk peta liputan untuk mengetahui stesen pemancar terdekat bagi kawasan anda.

Apakah yang perlu saya buat sekiranya memerlukan bantuan pemasangan?
Sekiranya anda memerlukan bantuan untuk pemasangan antena luaran, anda boleh menghubungi ejen pemasangan berdaftar kami dari senarai berikut. Caj pemasangan/penyelenggaraan akan dikenakan.

Adakah alat lain selain dekoder untuk menerima siaran digital MYTV?
Set TV dengan ‘built-in DVB-T2 receiver’ atau dikenali dengan iDTV (Integrated Digital Television) boleh menerima siaran MYTV.
Bolehkah TV lama iaitu jenis CRT menerima siaran DTT?
Siaran DTT menggunakan dekoder MYTV boleh diterima menggunakan TV jenis baru dan lama termasuklah TV jenis CRT yang mempunyai terminal masukan audio video (AV Input).

Untuk pertanyaan lanjut & bantuan teknikal, sila hubungi
Pusat Khidmat Pelanggan kami di talian 1300-80-6988



Catatan popular daripada blog ini

Apa itu Power on Self-Test (POST)

POST (Power on Self-Test) ialah ujian yang dilakukan oleh PC untuk memeriksa fungsi-fungsi komponen pendukung PC adakah bekerja dengan baik.  POST dilakukan PC pada saat booting, jika PC mengalami sesuatu masalah maka akan dapat dikesan apakah kerosakannya melalui POST, PC akan memberikan mesej / peringatan kesalahan dalam bentuk suara yang dihasilkan melalui speaker atau paparan visual di monitor.  Selain itu mesej / peringatan kesalahan juga boleh dikesan melalui prestasi dari PC, misalkan PC tidak hidup walaupun sumber kuasa AC sudah berhubung dan butang power sudah ditekan. POST membolehkan pengguna dapat mengesan, mengasingkan, menentukan, dan mencari kesalahan sehingga dapat memperbaiki  kerosakan yang terjadi pada PC.  Mekanisme POST disediakan oleh semua produk PC atau motherboard dan disimpan di dalam ROM atau flash ROM BIOS.  Secara umum proses dan prosedur yang dilakukan dalam POST pada semua produk motherboard adalah sama.  Terdapat beberapa perbezaan yang menjadikan ciri

CB RADIO (Citizen Band) DI MALAYSIA

Radio Jalur Rakyat (citizen band, CB) merupakan penyiaran tanpa lesen yang disiarkan melalui frekuensi yang ditetapkan khusus untuk kegunaan ini. Frekuensi yang dibenarkan adalah 27MHz bagi pancaran HF dan 477MHz bagi pancaran UHF. CB radio di kebanyakan negara adalah sistem radio jarak pendek komunikasi diantara individu-individu pada frekuensi daripada 40 saluran dalam 27MHz (11 meter band). CB radio adalah berbeza daripada FRS, GMRS, MURS atau amatur (ham) radio. Di kebanyakan negara, CB tidak memerlukan lesen dan tidak seperti radio amatur, mungkin boleh digunakan untuk perniagaan mahupun komunikasi peribadi. Seperti radio dua hala perkhidmatan lainnya, Citizens Band adalah saluran bersama oleh banyak pengguna. Hanya satu stesen boleh memancar pada suatu masa. Stesen lain harus mendengar dan menunggu bersama saluran yang sedia. Seiring waktu, beberapa negara telah membuat perkhidmatan radio yang sama, dengan pelbagai keperluan untuk keizinan dan standard teknikal yang ber

10 Jenama Komputer Terbaik Di Dunia

Pengeluar - pengeluar komputer sentiasa berusaha untuk memastikan jenama komputer riba atau komputer mereka mampu mengekalkan reputasi dari segi kualiti dan nilai kepada pelanggan. Pada masa sekarang, terdapat pelbagai  jenama komputer terbaik yang telah menyerang pasaran  dan bersaing dalam penambahbaikan dari segi kebolehpercayaan dan kualiti. Di bawah ini diberikan sebahagian daripada  jenama komputer terbaik  dan anda boleh nilai sendiri yang bersesuaian untuk anda dan juga keluarga anda. 1. Apple Apple adalah salah satu jenama komputer yang terbaik di dunia. Syarikat multinasional Amerika  ini, sentiasa berdiri di barisan hadapan dalam revolusi PC dan adalah salah satu  jenama komputer yang paling digemari di dunia . Syarikat ini beribu pejabat di Cupertino,California. Sebagai salah satu jenama komputer terbaik di dunia, firma ini membantu dalam membangunkan, merekabentuk dan menjual komputer peribadi, peralatan elektronik, perisian komputer dan lain-lai