ads

27 Julai 2010

Panduan memohon penukaran enjin

Nombor enjin adalah nombor identiti sesebuah enjin yang dicop pada blok enjin mengikut ukuran dan bentuk di tapak yang ditentukan oleh pembuat/pengilang . Ianya menerangkan model,tahun,jenis bahan api dan keupayaan sesebuah enjin.

Jenis jenis permohonan

Kategori 1


Penukaran enjin yang sama model dan keupayaan kapasiti dengan enjin asal

Kategori 2


Penukaran enjin dari model yang sama dan keupayaan kapasiti tidak melebihi atau tidak kurang 25% dari enjin yang asal

Kategori 3


Penukaran enjin dari model yang sama dan keupayaan melebihi atau kurang 25% dari keupayaan asal.

Kategori 4


Penukaran enjin dengan menggunakan bahan api berbeza dari yang asal.

Kategori 5


Penukaran enjin dari model yang berlainan dari enjin asal

Syarat syarat permohonan

Bagi kategori 1 - permohonan dihantar terus kepada JPJ negeri dengan melampirkan dokumen-dokumen berikut .

-


Borang permohonan/Lampiran A

-


Kad Pendaftaran yang asal

-


Resit Pembelian enjin yang asal

-


Surat Kastam K2 yang disahkan

-


Insuran yang baru .



Bagi kategori 2 - Pemohon perlu membuat pemeriksaan khas di PUSPAKOM dan melaporkan kepada JPJ negeri dengan melampirkan dokumen-dokumen berikut :

-


Borang permohonan/Lampiran A

-


Kad Pendaftaran yang asal

-


Resit Pembelian enjin yang asal

-


Surat Kastam K2 yang disahkan
- Surat Pelepasan Tanggungan
- Laporan Pemerikasaan Puspakom (B2)
- LKM (Cukai Jalan)

-


Insuran yang baru .

Bagi kategori 3 , 4 dan 5 - Pemohon perlu membuat permohonan Kepada Bahagian Teknik, Ibu Pejabat dengan melampirkan dokumen-dokumen berikut:

-


Borang permohonan/Lampiran A

-


Salinan Kad Pendaftaran

-


Salinan Resit pembelian enjin .

-


Salinan surat Kastam (K2) .

-


Setelah mendapat kelulusan dari Bahagian Teknik , pemohon perlu mengikut proses kategori 2 .

Syarat syarat yang perlu dipatuhi ketika membuat pertukaran enjin

-


Tidak ada pengubahsuaian pada enjin 'Mounting'

-


Kimpalan pada enjin 'Mounting' tidak dibenarkan.

-


Propeller Shaft' tidak dibenarkan dipotong atau disambung di mana-mana bahagian.

-


Tiada keretakan atau karat pada enjin 'Mounting'.

-


Sistem brek perlu dinaikkan taraf bagi enjin kapasiti melebihi 25% daripada kapasiti enjin asal.

-


Sistem gantungan (Suspension System) perlu dinaikkan taraf merangkumi 'Spring Stiffness'.

Jenis jenis pengubahsuaian yang perlu mendapat kebenaran terlebih dahulu daripada JPJ

Jika pengubahsuaian dan pemasangan alat kelengkapan tambahan boleh mengakibatkan perubahan besar kepada rupa bentuk, ukuran, kestabilan dan keselamatan serta ciri-ciri asal kenderaan motor tersebut, kebenaran bertulis hendaklah diperolehi terlebih dahulu dari pihak JPJ. Contohnya:-

-Pengubahsuaian ke atas rangka dan rangkaiannya atau rangka monocoque sebuah kenderaan bermotor.

-Pengubahan ke atas bentuk atau ciri-ciri asal kenderaan.

-Pengubahan dari kereta saloon kepada kereta convertible.

-Pengubahan ke atas sistem bahanapi.

-Pengubahan ke atas sistem brek.

-Pengubahan ke atas sistem steering.

-Pengubahan ke atas bes roda kenderaan.

-Penggunaan badan fibreglass bagi menggantikan badan keluli.

-Penukaran enjin.

Pengubahsuaian kecil atau pemasangan alat kelengkapan tambahan yang dibenarkan tanpa perlu mendapat kebenaran JPJ

Terdapat pengubahsuaian atau pemasangan aksesori yang boleh dilakukan tanpa mendapatkan kelulusan daripada Ketua Pengarah JPJ, terutamanya pengubahsuaian atau pemasangan yang tidak memberi kesan kepada ciri-ciri, kestabilan dan keselamatan kenderaan berkenaan seperti:-


1- Pemasangan air spoiler di bahagian hadapan dan belakang.

2-Pemasangan side skirt, aerofoil dan door visor pada kereta.

3-Pemasangan protecting guards pada bahagian hadapan dan belakang kereta.

4-Pengubahsuaian kecil pada radiator grilles, bonet atau bentuk serta rekabentuk lampu-lampu.

5- Pengubahsuaian kecil pada radiator grilles, bonet atau bentuk serta rekabentuk lampu-lampu.

6-Pengubahsuaian kecil dan melebarkan tyre wings atau mudguard.

7-Pengubahsuaian atau pemasangan tambahan bumper besar (sama ada jenis keluli atau fibreglass) pada bahagian hadapan dan belakang.

8-Pemasangan rim dan tayar yang lebih besar.

9-Pemasangan para bumbung.

10-Pemasangan sun roof di atas bumbung.

11-Pemasangan lampu brek tambahan (berwarna merah) atau lampu penunjuk arah (berwarna amber).

12-Pemasangan spot light atau lampu halogen (kedua-duanya berwarna putih dan kuning) pada bahagian hadapan sahaja iaitu tambahan kepada lampu yang sedia ada.

13-Pemasangan pengadang angin, penutup lampu fibreglass dan penutup enjin fibreglass pada bahagian hadapan motosikal di mana aksesori-aksesori ini tidak terkeluar dari hujung pemegang motosikal.

Nota: Senarai yang telah dinyatakan di atas akan dikemaskini dari masa ke semasa


Walau bagaimanapun, pengubahsuaian kecil dan pemasangan aksesori-aksesori ini hendaklah memenuhi semua keperluan perundangan sebagaimana dinyatakan di dalam Motor Vehicles (Construction and Use) Rules 1959 atau Motor Vehicles (Construction, Equipment and Use) Rules 1988.


Contohnya:-

Sekiranya air spoiler, aerofoil atau side skirt dipasang, ianya tidak boleh melebihi 150mm diukur dari bahagian luar tayar belakang.


-
-Sekiranya door visor dipasang, ianya tidak boleh melebihi 100mm lebar dan tinggi.


-
Sekiranya rim atau tayar lebar digunakan, ianya mesti ditutup sepenuhnya dengan mudguards atau mudflaps.

-
Sekiranya protecting guards dipasang, ianya tidak boleh menutupi lampu-lampu kenderaan. Tidak dibenarkan bucu-bucu tajam atau bahagian yang terjulur keluar melebihi 100mm. Di samping itu lebar keseluruhan tidak boleh melebihi lebar kereta yang asal.


-Sekiranya tambahan bumper besar atau protecting guards dipasang, lebihan bahagian hadapan dan belakang tidak boleh melebihi 50% dari bes roda kenderaan.

-Jarak headlamps dan lampu isyarat tidak boleh melebihi 300mm dan 400mm masing-masing diukur dari badan yang terlebar selepas pengubahsuaian.

-Sekiranya para bumbung dipasang, ianya tidak boleh melebihi panjang bumbung, atau lebar kenderaan atau ketinggian 400mm diukur dari bahagian teratas para bumbung.

Pemasangan alat kelengkapan tambahan yang tidak dibenarkan

-Lampu berkelip-kelip (selain daripada lampu penunjuk arah dan lampu berjaga-jaga) pada bahagian hadapan atau belakang kereta.

-Pemasangan lampu berwarna biru, ungu atau hijau.

-Pemasangan hon yang berirama atau hon dengan dua nada.

-Pemasangan spot light di bahagian belakang kereta.

-Pemasangan cermin gelap atau penampalan bahan berwarna pada cermin hadapan, cermin belakang dan cermin tepi di mana kadar ketelusan cahaya kurang dari 70%.


Nota: Walau bagaimanapun, penggunaan cermin gelap atau penampalan bahan berwarna di bahagian atas cermin hadapan sebanyak 20% dari lebarnya dan di cermin tingkap sukuan boleh dibenarkan.


Senarai di atas boleh diubah dari masa ke semasa.

Tips penjagaan gearbox

Apabila kita membeli kereta baru, semua peralatan adalah baru termasuk gear box. Dan jika kita perhatikan, ada dinyatakan apabila millage kereta kita mencecah 1,000 km, kita perlu hantar kereta untuk service pertama. Service pertama adalah check up terakhir yang sepatutnya dibuat pada semua kereta oleh pengeluar kereta. Perkara yang diperiksa pada service pertama termasuk menukar semua jenis minyak pada kereta termasuk minyak gear box. Jangan abaikan service pertama ini kerana pada masa ini minyak injin dan minyak gear box yang mengandungi lebihan besi atau habuk besi di dalam injin akan dibuang bagi mengelakkan injin dan gear box terhakis.

Bagi yang membeli kereta secondhand, apa yang perlu dibuat, tukar minyak gear box sebaik sahaja anda membeli kereta tersebut dan rekodkan bacaan millage kereta anda. Bagi auto, setiap 15,000 atau 20,000 km, tukar minyak gear box anda. Bagi manual, setiap 40,000 atau 50,000 km tukar minyak gear box anda. Perkara ini sangat penting bagi menjamin gear box anda sentiasa bergerak lancar dan dalam keadaan "normal operating temperature" sepanjang masa. Bagaimanapun millage yang perlu bagi menukar minyak gear box bergantung kepada kereta dan jenis gear box
(ikut panduan dalam manual kereta). Saya cadangkan setiap dua kali tukar minyak gear box, masukkan sedikit gear treatment. Setiap kali service kereta, minta mekanik memeriksa sekali paras minyak gear box kereta anda. Pastikan ia berada melebihi paras minima. JANGAN MEMANDU SEKIRANYA PARAS MINYAK GEAR KURANG DARI PARAS MINIMA BAGI MENGELAK KEROSAKKAN GIGI GEAR.

Bagi kereta manual, semasa memandu jangan sekali-kali meletakkan kaki anda di atas pedal clucth. In boleh memendekkan jangka hayat clucth plate nada dan merosakkan gigi gear kereta anda. JANGAN CUBA LAKUKAN 'SPIN WHEEL'. Laraskan paras clucth supaya berada dalam keadaan yang sesuai dengan panjang kaki anda (minta bantuan mekanik). Jangan paksa sekiranya gear tak masuk sebaliknya cuba lepaskan handbrek dahulu
(terutama kancil). Semasa berada di lampu traffic, naturalkan gear dan tarik handbrek. Jangan biar injin melahu dalam keadaan bergear. Minta bantuan mekanik untuk mengenalpasti kelajuan maksimum gearbox kereta anda dan jangan memandu melebihi kelajuan maksimum ini.

Bagi kereta auto, pastikan anda faham kegunaan semua paras gear iaitu P, R, D, L, 2 dan 3. Bagi pemanduan biasa, gunakan cuma D dan bila memotong, gunakan "overdrive button". Sekiranya kerata anda tidak mempunyai overdrive button (wira 1.6 mempunyai overdrive button dan tidak pada wira 1.3, 1.5 ,kancil), anda perlu menerima hakikat yang kereta anda tidak boleh dipandu secara aggresive. Jangan gunakan overdrive button pada kelajuan melebihi 100 km/j kerana fungsi overdrive button adalah seperti kita menurunkan gear dari gear 5 ke gear 4 apabila memotong dan tetap pada gear 4 sehingga kita offkan overdrive button. Bayangkan pada kelajuan melebihi 100 km/j kita turunkan gear ke gear 4 atau 3. Kalau kita tak bernasib baik, kita mungkin dapat mengutip segala gear dan skru bertaburan di atas jalan. Gear 2, 3 dan L adalah untuk kegunaan mendaki iaitu apabila kereta kita tidak dapat mendaki cerun yang curam. Paras gear ini hanya untuk kegunaan kelajuan rendah
(bergantung pada jenis kereta).

Bagi kereta semi auto, triptronik, steptronik. Penggunaan minyak gear box yang direkomenkan oleh pengeluar adalah sangat mustahak. JANGAN SEKALI-KALI MENUKAR JENIS MINYAK GEAR BOX KECUALI MENDAPAT NASIHAT DARIPADA PENGELUAR. Penukaran gear dari tinggi ke rendah juga mesti mengikut kelajuan yang disarankan oleh pengeluar.

Sekiranya terdapat lelehan atau kebocoran minyak atau minyak keluar dari gearbox anda, jangan panik, gear box anda tidak rosak, kemungkinan cuma oil seal gear box sudah 'mati'. Cuma periksa paras minyak gear box dengan lebih kerap dan pastikan ianya sentiasa cukup. Setiap kali kita menukar clucth plate, tukar juga oil seal walaupun ianya tidak bocor kerana jangkahayat oil seal dalam gearbox biasanya sama dengan jangkahayat clucth plate.

akhir sekali, sekiranya anda menggunakan kereta auto buatan Eropah atau bukan Jepun, pastikan jangan usik apa-apa wayar yang bersambung dengan gear box apabila upgrade sistem bunyi, alarm atau apa-apa pengubahsuaian. Dan cuba 'belai' dan 'memandu dengan lemah lembut', kerana kalau gear box rosak, kos membaiki purata RM2000 dan untuk menukar gear box RM7000 (kedai potong) atau RM12000 (recon dan disahkan EON)(kecuali Perdana V6 = RM 22000).

Tips mengenai sistem brek kereta (drum dan disk)

Seperti yang kita tahu, brek sangat penting dalam sebuah kereta. Tanpanya tak mungkin kita berani memandu kereta tersebut sekiranya kita mengetahuinya.

Nasihat saya kepada pemilik kereta yang telah menukar injin kereta mereka kepada injin yang mempunyai "kuasa kuda membrek" atau BHP yang lebih tinggi (lebih 25 bhp ke atas), pastikan anda memeriksa dan menilai kembali sistem brek original yang ada pada kereta anda. Jangan kerana nak jimat, anda abaikan sistem brek anda. Lebih baik sekiranya semasa anda membeli haftcut kereta anda, beli bersama sistem brek kereta tersebut dan pasangkan pada kereta anda. Pernah saya berjumpa dengan kancil yang telah di tukar injin kepada Mira L5 tapi sistem breknya masih original. Dan kebetulan semasa keluar dari bengkel, keadaan kecemasan berlaku dan kereta tersebut tidak dapat berhenti walaupun pemandu mengatakan dia tekan brek sampai berdiri.

Sistem asas brek terdiri dari disk atau drum, pelapik brek (pad brek), saluran minyak, pam vacum(objek besar hitam bulat leper betul-betul di hadapan steering dalam kompamen injin), tabung minyak injin, padel brek
(tempat tekan brek). Kesemua peralatan asas yang di atas mestilah dijaga dengan baik supaya brek berkesan.

Kereta baru. Semasa service pertama, minta mekanik memeriksa kesemua disk dan drum brek termasuk pelapik brek. Pastikan pelapik brek betul betul terapung di antara dua angkup dan disk berada di tengah. Untuk drum, pastikan pelapik brek tidak menyentuh drum atau kesan geseran aygn kelihatan adalah sama rata. Jika tidak rata, minta mekanik periksa kerana perkara ini akan menjadi masalah bila ia dibiarkan. Kalau dapat minta mekanik melaraskan pedal brek supaya tidak terlalu 'makan' mengejut dan sesuai dengan panjang kaki kita. Sekiranya minyak brek sudah kotor(keruh warnanya), minta mekanik tukar.
--------------------------------------------------------------------------------
Cara penjagaan sistem brek.

1. Setiap sebulan sekali, periksa paras minyak brek kereta anda (botol minyak depan vacum pam). Pastikan minyak berada diparas antara minimum dan maksimum. JANGAN SEKALI-KALI MEMANDU SEKIRANYA PARAS MINYAK BREK BERADA DI BAWAH PARAS MINIMUM.

2. Setiap 6 bulan semasa kita hendak merotate tayar kereta kita, periksa pelapik brek. Pastikan lapisan pencengkam masih tebal. Sekira kita dapati pencengkam 'makan' tidak sama antara kiri dan kanan, minta mekanik periksa sistem saluran minyak brek atau sistem tekanan brek kerana kemungkinanatekana yang dikenakan ke atas kedua-dua brek tidak sama dan ini sangat merbahaya kepada pemanduan terutama membrek semasa kelajuan tinggi. Perkara yang sama juga perlu dilakukan kepada brek drum.

3. Sekiranya terdapat kesan lelehan minyak brek (kelihatan cat atau apa-apa bahan berasal dari petroleum mencair) pada mana-mana bahagian, minta mekanik memeriksanya. Jangan ambil mudah perkara ini kerana kebocoran ini mungkin keci tapi akan menjadi besar semasa membrek kerana tekanan yang dikenakan ke atasnya.

4. Semasa menambah minyak brek, pastikan minyak brek yang betul spesifikasinya. Dot 3 untuk kegunaan biasa (biasanya kereta yang mempunyai disk di depan dan drum di belakang) dan Dot 4 untuk kegunaan berat (untuk kereta yang mempunyai sistem 4 roda disk dan kereta berkuasa tinggi). Jika tidak pasti tanya mekanik kerana kesilapan minyak brek boleh menyebabkan keseluruhan sistem brek kita akan mengalami kerosakan terutama pada seal yang diperbuat daripada getah.

5. Sekiranya terdapat kesan calar pada disk atau pada drum, minta mekanik menilai samada boleh pakai lagi atau tidak. Jika kita hendak menukar pelapik brek, saya cadangkan asah kembali disk atau tukar drum kepada yang lebih baik. Kesan calar ini boleh menjadi penghalang pelapik brek mencengkam disk atau drum. Hasilnya, brek akan kurang berkesan.

6. Kerosakan yang selalu berlaku adalah brek 'jam'. Keadaan ini berlaku kerana pelapik brek tidak kembali terapung apabila kita lepaskan brek dan terus mencengkam disk. Kerosakan adalah pada angkup yang mengawal pelapik brek.

7. Untuk kereta auto, pelapik brek hadapan akan lebih cepat haus daripada belakang (biasanya dua kali ganda cepatnya), pastikan anda lebih kerap memeriksa pelapik brek hadapan.

8. Sekiranya anda ingin mengubahsuai sistem brek kereta anda, pastikan anda mendapat kebenaran bertulis daripada JPJ kerana adalah menjadi kesalahan dan syarikat insuran kita akan melindungi anda sekira kemalangan berlaku disebabkan sistem brek dan sistem brek anda telah ditukar tanap kebenaran JPJ.

9. Semasa memandu elakkan kaki daripada sentiasa berada di atas padel brek. Ini dapat menjimatkan penggunaan pelapik brek.

10. Semasa menuruni bukit yang curam, jangan gunakan brek, sebaliknya gunakan brek injin (gear rendah) untuk mengawal kelajuan kereta anda.

11. Sekiranya anda suka memandu laju dan secara aggresive, tukar pelapik brek kereta anda kepada yang lebih tahan panas seperti project U. Pastikan anda menukar juga sistem saluran minyak brek anda kepada saluran bersalut steel. Ini bagi memastikan sistem brek kereta anda dapat berfungsi dalam keadaan tekanan dan suhu dan tinggi dan tindakbalas brek anda akan lebih cepat apabila padel ditekan.

Akhir sekali, cuma pastikan setiap kali anda hantar kereta anda untuk ditukar minyak injin, minta mekanik memeriksa juga minyak brek, minyak gear box, pelapik brek, lampu brek ketiga, aras padel brek dan clucth, tekanan angin tayar, aligment tayar, spark plug, penapis angin, penapis petrol dan sebagainya. Jangan cuma tukar minyak hitam saje kerana peralatan lain perlu juga selalu diperiksa. Jangan tertipu dengan mekanik yang cuma menukar minyak hitam dan penapis minyak hitam apabila kita menghantar kereta untuk di service dan kita dikenakan bayaran yang tinggi untuk upahnya.

Tips mengenai aircond kereta

Sistem aircon kereta berfungsi menggunakan gas yang dimampatkan oleh compressor. Gas ini akan mengalir melalui cooling coil yang berada di dalam kabin kereta dan blower akan meniup angin melalui cooling coil ini dan mengeluarkan angin yang sejuk. Selepas itu gas ini perlu disejukkan kembali dan akan melalui radiator kondenser yang akan menyejukkan gas tersebut. Begitulah secara asasnya bagaimana aircon kereta berfungsi.

Ada berbagai masalah yang biasanya timbul akibat daripada kerosakkan peralatan aircon.

1. Angin panas atau aircon tak sejuk. Perkara ini terjadi kerana beberapa kerosakan. Sebaiknya periksa kandungan gas aircon kita dengan melihat tingkap di atas penapis gas aircon (botol berwarna perak yang mempunyai bahagian kaca di atas) Kalau anda nampak ada buih, maksudnya gas masih ada. Jadi kerosakan bukan disebabkan kebocoran. Pasangkan aircon. Perhatikan kipas di depan radiator kondenser. Sekiranya kipas ini tidak bergerak. Maksudnya kipas itu rosak dan perlu di tukar. Saya cadangkan dapatkan kipas terpakai daripada kedai potong kerana harganya lebih murah (lebih kurang RM100-RM150). Sekiranya kipas bergerak tetapi pergerakannya tidak laju, kipas itu perlu juga di tukar. Sekiranya kipas bergerak laju dan aircon masuh tidak sejuk, biar aircon terpasang dan perhatikan salah satu paip yang menyalurkan gas aircon. Sekiranya anda nampak, bintik-bintik air mula kelihatan maka aliran gas daripada kompressor ke cooling coil elok. Tapi airon masih tak sejuk, besar kemungkinan, injap yang mengawal kemasukkan gas ke dalam cooling coil tersumbat atau rosak. Untuk menukar injap ini cooling coil perlu di buka dan gas perlu dibuang dan saya cadangkan buat service aircon sekaligus.

2. Aircon tak cukup sejuk. Perkara ini biasanya berlaku kepada kereta-kereta yang diimport sepenuhnya (CBU) atau selepas aircon diservice. Tiada kerosakan sebenarnya kerana suhu aircon di kawal oleh satu suis yang meng 'on'kan dan meng'off'kan aircon kita secara automatik. Minta mekanik melaraskan suis ini supaya aircon lebih lama 'on'.

3. Dalam perjalanan jauh, selepas beberapa ketika, aircon tak sejuk. Perkara ini berlaku kerana suis yang mengawal 'on' dan 'off' aircon tidak dapat berfungsi dengan baik atau injiap yang mengawal gas masuk ke dalam cooling coil rosak menyebabkan kemasukkan gas ke dalam cooling coil berlebihan dan menjadikan cooling coil beku atau ais terjadi hinggakan menghalang pengaliran gas keluar dan menyebabkan hanya sebahagian cooling coil yang sejuk dan sebahagian lagi panas. Sekiranya ini terjadi, berhentikan kereta anda selama beberapa ketika (sehingga tiada lagi ais di paip gas) dan laraskan thermostat ke suhu yang paling kurang sejuk. Sekiranya berlaku lagi, maksudnya, injap atau suis aircon anda perlu di tukar.

4. Air menitik. Perkara ini berlaku disebabkan seperti perkara '3' di atas.

5. Angin aircon berbau busuk. ini berlaku kerana terdapat angin luar yang masuk ke dalam sistem saluran angin aircon kerta anda atau aircon anda telah terlalu lama tidak diservice hingga menyebabkan semua habuk dan basah telah berkulat dan mengeluarkan bau busuk.

6. Asap putih keluar Sebenarnya asap putih itu adalah kotoran dan wap air yang terjadi. kerana gas terlalu sejuk. Sebabnya adlah seperti di '3'.

7. Corong keluar angin aircon berminyak. Jika ini berlaku, maksudnya cooling coil anda telah mengalami kebocoran dan lama kelamaan gas akan habis dan angin aircon akan panas.

Berdasarkan pengalaman saya, saya cadangkan aircon diservice setiap setahun setengah atau dua tahun dan untuk perjalanan jauh di highway, jangan laraskan thermostat pada suhu tersejuk kerana ini akan merosakkan injap cooling coil. Dan untuk pengguna kereta buatan Malaysia, jangan terlalu 'bermain' dengan thermostat aircon anda kerana ianya sangat sensitif. Kos untuk membaikinya agak mahal.

23 Julai 2010

Cara nak tau kod Check Engine HONDA

step 1 Find Your Vehicle's Diagnostic Plug
The first step is to find your vehicles diagnostic plug. The one in my car was a small blue plug that was bundled together with another factory plug beneath my glove box on the passenger's side of the car. Just stick your head up under the dashboard on the passenger side and look around for a plug that isn't connected to anything.



Another of Hondas diagnostic Connectors click here

step 2 Bridge the Wires
Get a paper clip or a piece of wire with the ends stripped off. Stick one end of the wire or paper clip in one of the holes in the plug and stick the other end in the other. Make sure that it's making contact with the wires buy pushing it pretty far down into the holes.

step 3 Watch the Flashing Light and Decipher the Code

With the wire in place, put the key in the ignition and put the car into the "run" position. That's two clicks for Honda users.

Wait a second and keep your eye on the check engine light. You should see it start to light up in a series of flashes.

The light is blinking in a simple code of long and short. Long blinks mean "10" and short blinks mean "1".

My light was blinking once for a long time, and then twice for a short time. 10, 1 and 1 is error code 12. Code 12 indicates a problem with my EGR system. This is the system that sends some of the engine's exhaust into the cylinder to cool the combustion process and keep temps in the cylinders down. Having a broken EGR is relatively common on a high mileage car (I have 180,000 miles on mine) and it's a pretty easy fix. I was worried that I might have to pull over to the side of the road when I saw the light or get it to a mechanic ASAP, but now I know that it's not life threatening to the car and that it's OK if I get it looked at the next time I am at my mechanic.


ECU Error Codes for Honda Civic and Integra

Error code Fault
1 O2A Oxygen sensor #1
2 O2B Oxygen sensor #2
3 MAP manifold absolute pressure sensor
4 CKP crank position sensor
5 MAP manifold absolute pressure sensor
6 ECT water temperature sensor
7 TPS throttle position sensor
8 TDC top dead centre sensor
9 CYP cylinder sensor
10 IAT intake air temperature sensor
12 EGR exhaust gas recirculation lift valve
13 BARO atmospheric pressure sensor
14 IAC idle air control valve
15 Ignition output signal
16 Fuel injectors
17 VSS speed sensor
19 Automatic transmission lockup control valve
20 Electrical load detector
21 VTEC spool solenoid valve
22 VTEC pressure valve
23 Knock sensor
30 Automatic transmission A signal
31 Automatic transmission B signal
36 traction control found on JDM ecu’s
41 Primary oxygen sensor heater
43 Fuel supply system
45 Fuel system too rich or lean
48 LAF lean air fuel sensor
54 CKF crank fluctuation sensor
58 TDC sensor #2
61 Primary oxygen sensor
63 Secondary oxygen sensor
65 Secondary oxygen sensor heater
67 Catalyst low efficiency. (same as P0420)
70 Automatic Transmission Malfunction w/AT Controls
71 random misfire cylinder 1
72 random misfire cylinder 2
73 random misfire cylinder 3
74 random misfire cylinder 4
80 Exhaust Gas Recirculation insufficient flow detected
86 ECT Sensor (Engine Coolant Temperature) circuit range / performance problem
90 Evaporative Emission Control System leak detected in the fuel tank area
91 Evaporative Emission Control System insufficient purge flow


Honda Check Engine Light Error Codes
1 O2A - Oxygen sensor #1
2 O2B - Oxygen sensor #2
3 MAP - manifold absolute pressure sensor
4 CKP - crank position sensor
5 MAP - manifold absolute pressure sensor
6 ECT - water temperature sensor
7 TPS - throttle position sensor
8 TDC - top dead centre sensor
9 CYP - cylinder sensor
10 IAT - intake air temperature sensor
12 EGR - exhaust gas recirculation lift valve
13 BARO - atmospheric pressure sensor
14 IAC (EACV) - idle air control valve
15 Ignition output signal
16 Fuel injectors
17 VSS - speed sensor
19 Automatic transmission lockup control valve
20 Electrical load detector
21 VTEC spool solenoid valve
22 VTEC pressure valve
23 Knock sensor
30 Automatic transmission A signal
31 Automatic transmission B signal
36 traction control found on JDM ecu's
41 Primary oxygen sensor heater
43 Fuel supply system
45 Fuel system too rich or lean
48 LAF - lean air fuel sensor
54 CKF - crank fluctuation sensor
58 TDC sensor #2
61 Primary oxygen sensor
63 Secondary oxygen sensor
65 Secondary oxygen sensor heater
71 random misfire cylinder 1
72 random misfire cylinder 2
73 random misfire cylinder 3
74 random misfire cylinder 4
80 Exhaust Gas Recirculation insufficient flow detected
86 ECT Sensor (Engine Coolant Temperature) circuit range / performance problem
90 Evaporative Emission Control System leak detected in the fuel tank area
91 Fuel Tank Pressure Sensor low input
92 Evaporative Emission Control System insufficient purge flow

Definitions for Honda Diagnostic Trouble Codes (DTC)

Error code Fault
P1106 Barometric Pressure Circuit Range/Performance
P1107 Barometric Pressure Circuit Low Input
P1108 Barometric Pressure Circuit High Input
P1121 Throttle Position Lower Than Expected
P1122 Throttle Position Higher Than Expected
P1128 MAP Lower Than Expected
P1129 MAP Higher Than Expected
P1149 Primary HO2S (Sensor 1) Circuit Range/Performance Problem
P1162 Primary HO2S (No. 1) Circuit Malfunction
P1163 Primary HO2S (No. 1) Circuit Slow Response
P1164 Primary HO2S (No. 1) Circuit Range/Performance
P1165 Primary HO2S (No. 1) Circuit Range/Performance
P1166 Primary HO2S (No. 1) Heater System Electrical
P1167 Primary HO2S (No. 1) Heater System
P1168 Primary HO2S (No. 1) LABEL Low Input
P1169 Primary HO2S (No. 1) LABEL High Input
P1253 VTEC System Malfunction
P1257 VTEC System Malfunction
P1258 VTEC System Malfunction
P1259 VTEC System Malfunction
P1297 Electrical Load Detector Circuit Low Input
P1298 Electrical Load Detector Circuit High Input
P1300 Multiple Cylinder Misfire Detected
P1336 CSF Sensor Intermittent Interruption
P1337 CSF Sensor No Signal
P1359 CKP/TDC Sensor Connector Disconnection
P1361 Intermittent Interruption In TDC 1 Sensor Circuit
P1362 No Signal In TDC 1 Sensor Circuit
P1366 Intermittent Interruption In TDC 2 Sensor Circuit
P1367 No Signal In TDC 2 Sensor Circuit
P1381 Cylinder Position Sensor Intermittent Interruption
P1382 Cylinder Position Sensor No Signal
P1456 EVAP Emission Control System Leak Detected (Fuel Tank System)
P1457 EVAP Emission Control System Leak Detected (Control Canister System)
P1459 EVAP Emission Purge Flow Switch Malfunction
P1486 Thermostat Range/Performance Problem
P1491 EGR Valve Lift Insufficient Detected
P1498 EGR Valve Lift Sensor High Voltage
P1508 IAC Valve Circuit Failure
P1509 IAC Valve Circuit Failure
P1519 Idle Air Control Valve Circuit Failure
P1607 ECM/PCM Internal Circuit Failure A
P1655 SEAF/SEFA/TMA/TMB Signal Line Failure
P1656 Automatic Transaxle
P1660 Automatic Transaxle FI Signal A Circuit Failure
P1676 FPTDR Signal Line Failure
P1678 FPTDR Signal Line Failure
P1681 Automatic Transaxle FI Signal A Low Input
P1682 Automatic Transaxle FI Signal A High Input
P1686 Automatic Transaxle FI Signal B Low Input
P1687 Automatic Transaxle FI Signal B High Input
P1705 Automatic Transaxle Concerns
P1706 Automatic Transaxle Concerns
P1738 Automatic Transaxle Concerns
P1739 Automatic Transaxle Concerns
P1753 Automatic Transaxle Concerns
P1758 Automatic Transaxle Concerns
P1768 Automatic Transaxle Concerns
P1773 Automatic Transaxle Concerns
P1785 Automatic Transaxle Concerns
P1786 Automatic Transaxle Concerns
P1790 Automatic Transaxle Concerns
P1791 Automatic Transaxle Concerns
P1792 Automatic Transaxle Concerns
P1793 Automatic Transaxle Concerns
P1794 Automatic Transaxle Concerns
P1870 Automatic Transaxle Concerns
P1873 Automatic Transaxle Concerns
P1879 Automatic Transaxle Concerns
P1885 Automatic Transaxle Concerns
P1886 Automatic Transaxle Concerns
P1888 Automatic Transaxle Concerns
P1890 Automatic Transaxle Concerns
P1891 Automatic Transaxle Concerns




20 Julai 2010

Kenapa Yahudi Amat Berkuasa?



Hanya ada 14 juta Yahudi di muka bumi ini; tujuh juta di Amerika, lima juta di Asia, dua juta di Eropah dan 100,000 di Afrika. Bagi setiap orang Yahudi ada 100 orang Muslim (1:100). Namun, jika dicampur semua sekali, Yahudi lebih 100 kali berkuasa daripada orang Islam. Mengapa ini berlaku?


Isa (Jesus of Nazareth) ialah Yahudi. Albert Einstein, saintis zaman moden paling terkemuka dan disebut oleh majalah Time sebagai 'Manusia Abad ini' ialah seorang Yahudi; Sigmund Freud - melalui teori id, ego dan super-ego ialah bapa psikoanalisis, juga seorang Yahudi; begitu juga Karl Marx, Paul Samuelson dan Milton Friedman.

Selain mereka banyak lagi orang Yahudi yang hasil kebijaksanaan mereka berupaya menghasilkan keperluan untuk kita semua: Benjamin Rubin memperkenalkan jarum suntikan pelalian. Johas Salk mereka vaksin polio yang pertama. Alert Sabin membangunkan vaksin polio hidup yang lebih baik. Gertrude Elion mencipta ubat melawan leukemia. Baruch Blumberg mencipta vaksin Hepatitis B. Paul Ehrlich menemukan rawatan untuk siflis.

Elie Metchnikoff menang Hadiah Nobel untuk penyakit berjangkit. Bernard Katz memenangi Hadiah Nobel kerana kajian beliau mengenai transmisi neuromuskular. Andrew Schally penerima Nobel dalam kajian endokrinologi (berkaitan sistem endokrin dan kencing manis).

Aaron Beck menemui terapi kognitif (rawatan mental, kesugulan dan fobia). Gregory Pincus membangunkan pil perancang keluarga secara oral yang pertama. George Wald menang Nobel bagi kajian mata manusia, Standley Cohen dianugerahi Hadiah Nobel dalam kajian embriologi (kajian janin dan perkembangannya). Willem Kolff mencipta mesin dialisis (mencuci) buah pinggang.

Sejak 105 tahun, 14 juta Yahudi menang 15 dozen Hadiah Nobel, sementara tiga dimenangi oleh 1.4 bilion umat Islam.

Kenapa Yahudi begitu berkuasa? Stanley Mezor mencipta mikrocip pertama. Leo Szilards membangunkan reaktor rangkaian nuklear pertama; Peter Schultz (kabel gentian optik); Charles Adler (lampu isyarat); Benno Strauss (besi tahan karat - stainless steel); Isador Kisee (sistem suara di pawagam); Emile Berliner (mikrofon untuk telefon) dan Charles Ginsburg (alat pita rakaman).

Saudagar jenama terkaya dunia juga dikuasai Yahudi iaitu Ralph Lauren (Polo), Levis Strauss (Levi's Jeans), Howard Schultz (Starbuck's), Sergey Brin (Google), Michael Dell (Dell Computers), Larry Ellison (Oracle), Donna Karan (DKNY), Irv Robbins (Baskin & Robbins) dan Bill Rossenberg (Dunkin Donuts).

Richard Levin, presiden universiti tersohor Yale Universiti ialah seorang Yahudi. Henry Kissinger, Joseph Lieberman dan Madeleine Albright (bekas-bekas Setiausaha Negara AS); Alan Greenspan (bekas pengerusi Rizab Persekutuan AS di bawah Reagan, Bush, Clinton dan Bush); Maxim Litvinov (bekas Menteri Luar Soviet Union); David Marshal (bekas Ketua Menteri pertama Singapura); Isaac Isaacs (bekas Gabenor Jeneral Australia); Benjamin Disraeli (negarawan dan penulis Britian); Yevgeny Primkov (bekas Perdana Menteri Rusia dan bekas jeneral KGB); Jorge Sampaio (bekas Presiden Portugal); Herb Gray (bekas Timbalan Perdana Menteri Kanada); Pierre Mendes (Perdana Menteri ke-143 Perancis); Michael Howard (bekas Setiausaha Negara British); Bruno Kreisky (bekas Canselor Austria) dan Robert Rubin (bekas Setiausaha Perbendaharaan AS).

Dalam dunia media, orang Yahudi yang terkemuka ialah Wolf Blitzer (CNN); Barbara Walters (ABC News); Eugene Meyer (Washington Post); Henry Grunwald (Ketua Editor Time); Katherine Graham (penerbit The Washington Post); Joseph Lelyyeld (Editor Eksekutif, The New York Times) dan Max Frankel (The New York Times).

Di Olimpik, Mark Spitz membolot tujuh pingat emas. Lenny Krayzelburg ialah pemegang tiga kali pingat emas Olimpik. Spitz Krayzelburg dan Boris Becker adalah Yahudi.

Tahukah anda bahawa pelakon pujaan Harrison Ford, George Burns, Tony Curtis, Charles Bronson, Sandra Bullock, Billy Cystal, Woody Allen, Paul Newman, Peter Sellers, Dustin Hoffman, Michael Douglas, Ben Kingsley, Kirk Douglas, Willian Shatner, Jerry Lewis dan Peter Falk semuanya Yahudi?

Tambahan lagi, Hollywood sendiri diwujudkan oleh orang Yahudi. Antara pengarah dan penerbit, Steven Spielberg, Mel Brooks, Oliver Stone, Aaron Spelling (Beverly Hills 90210), Neil Simon (The Odd Couple), Andrew Vaina (Rambo 1- 2-3), Michael Man (Starsky and Hutch), Milos Forman (One Flew Over The Cuckoo's Nest), Douglas Fairbanks (The Thief Of Baghdad) and Ivan Reitman (Ghostbusters) - semuanya adalah Yahudi.

Washington yang merupakan ibu negara Amerika Syarikat, mempunyai satu pertubuhan lobi yang amat berkuasa. Ia dikenali sebagai Jawatankuasa Hal Ehwal Awam Amerika Israel (AIPAC) yang berupaya mempengaruhi Kongres meluluskan resolusi memuji dan 'membuat apa saja' demi Israel.
Tahukah lagi bahawa William James Sidis dengan IQ 250-300 ialah manusia tercerdik. Dia ialah seorang Yahudi.

Jadi, mengapa mereka ini terlalu berkuasa?

Jawapannya: Pendidikan.

Artikel ini ditulis oleh Dr. Farrukh Saleem, Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan dan Kajian Keselamatan (CRSS) Pakistan. Artikel asal beliau ditulis dalam Bahasa Inggeris boleh dibaca di Why Are Jews So Powerful?

CD-room hilang di My Computer


Cara 1: Check semula kt Bios, tengok dia detect ke tak CDRom kt situ.
Pastikan cable IDE dan power cable tu kemas dan jumper setting betul.

Cara 2: Try masuk safe mode dulu.. kalo ada try log in balik..

Cara 3: Bukak “regedit” kemudian pergi ke: HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\class\{4D36E965-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}. Kemudian buang nilai (value) dalam kekunci “Upperfilters” dan “Lowerfilters”

Cara 4: Try guna tool ni.. XP_CD-DVD-Fix

IKLAN




16 Julai 2010

Internetworking


Requirements of Internetworking
The overall requirements for an internetworking facility are as follows:
1.Provide a link between networks. At minimum, a physical and link control connection is needed.

2. Provide for the routing and delivery of data between processes on different networks.

3. Provide an accounting service that keeps track of the use of the various networks and routers and maintains status information.

4. Provide the services listed in such a way as not to require modifications to the networking architecture of any of the constituent networks. The internetworking facility must accommodate a number of differences among networks, including the following:
Different addressing schemes
Different maximum packet size
Different network access mechanisms
Different timeouts
Error recovery
Status reporting
Routing techniques
User access control
Connection, connectionless
Local area network (LAN)
A local area network (LAN) is a computer network covering a small physical area, like a home, office, or small groups of buildings, such as a school, or an airport. The defining characteristics of LANs, in contrast to wide area networks (WANs), include their usually higher data-transfer rates, smaller geographic area, and lack of a need for leased telecommunication lines.
wide area network (WAN)
A wide area network (WAN) is a computer network that covers a broad area (i.e., any network whose communications links cross metropolitan, regional, or national boundaries [1]). This is in contrast with personal area networks (PANs), local area networks (LANs), campus area networks (CANs), or metropolitan area networks (MANs) which are usually limited to a room, building, campus or specific metropolitan area (e.g., a city) respectively.

15 Julai 2010

Di Sebalik Coke yg BRRRRRRRR..


"Fakta seperti yang tersenarai dibawah adalah kajian santifik yang dibuat oleh ahli sains kesihatan/sosial di USA dan Britain serta laporan dari seluruh dunia mengenai minuman ringan Coke : Coca Cola.

Di dalam kebanyakan negeri di US, kereta peronda lebuhraya akan dimuatkan 2 gallon Coke untuk menghilangkan kesan darah di jalanraya apabila berlaku kemalangan. Cam pasukan
SMART dan bomba kita tu, Harzadous Team. Cuba tanya Plus Ronda atau Polis Lebuhraya, adakah mereka guna?
Anda di rumah diharap dapat mencuba kajian ini :
Masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau hilang samasekali dalam masa 2 hari. Elok untuk yang berniaga sup tulang!

Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan biarkan selama 1 jam dan kemudian 'flush'. Kesan kotoran/hampas akan hilang dari tindakan 'citric asid' yang berada dalam Coke. Satu bahan gantian untuk mencuci kalau sabun dah habis! Rasa-rasa buat sabun badan boleh tak?

Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis chrome : Lap bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke. Kesannya karat hilang!

Untuk menghilangkan kesan 'corrosion' atau hakisan pada skru/nat bateri kereta : Tuang saja setin Coke pasti kesan hakisan hilang serta merta.

Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.

Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan setin Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa. Kesan minyak tu pasti hilang. Kemudian bolehlah minum air basuhan tadi berperisa coke.

Cermin kereta anda berdebu/kotor/melekit ? Celup tuala dengan Coke dan lap. Pasti bersih. Tak payah guna tin sembur cuci cermin cam jual di Yawata tu kerana ianya amat mahal!

Bahan aktif Coke adalah phosphoric asid. Ia mempunyai pH 2.8. Ia boleh meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. Kilang Perwaja/besi mesti suka ni!
Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama ke arah penyakit osteoporosis.

Sila lihat lori yang membawa air sirap Coke dalam lori tangki,[ bukan lori yang bawa Coke siap dalam botol/tin] pasti dilengkapi dengan tanda amaran "Bahan Kimia Bahaya" atau"Bahan Penghakis : bahaya". Lori tangki itu juga diselaputi bahan penghakis hakisan untuk mengelak lori tu dihakis. . Tolong jangan letak/parking kereta berhampiran lori tangki yang ada tanda amaran tu, silap-silap tengah bawak kereta, putus 2 sebab hakisan/karat. Para pengedar minuman Coke telah menggunakannya untuk mencuci bahagian enjin lori/trak mereka sejak 20 tahun.

Kandungan gulanya 18 sudu cawan teh satu tin Coke. Cuba try bancuh kopi/teh dengan 18 sudu gula tu kat rumah dan minum mesti termuntah tapi tambahkan citric asid, mesti muka tersenyum. Tambah pula dengan ais!. Wahh! Rasa cam minum Coke berperisa kopi. Asid tersebut akan bertindak terhadap lidah untuk memberi signal kepada otak bahawa air yang diminum tidak berapa manis. Lidah ngan otakpun kena tipu. Semua minuman ringan menggunakan asid yang sama. Tak kiralah Pepsi. 7-up, Drinho, Yeos, Milo, F&N dll. Sama jer!
Coke membawa maksud dadah Cocaine. Asal minuman Coke adalah dicipta untuk menghilangkan rasa letih dan mengkhayalkan untuk para pekerja buruh. Cam candu masuk China dulu.

Antara isi kandungannya adalah ekstrak dari daun coca [cocaine] dan kacang Cola. Tu yang mai perkataan CocaCola tu.Cuba rendamkan gigi [gigi yang patah ker tapi kalau nak rendam gigi dalam mulut tu pun boleh gak] dalam satu mangkuk Coke, pasti gigi tu hilang/lebur dala masa 24-49 jam. Yang mana sakit gigi, try cara ni, kot-kot gigi tu bleh hilang! Kalau anda tak suka minum kopi tapi suka sangat minum Coke, sama jer! Anda minum Caffein, bahan yang sama dalam 2 minuman tersebut. Di India, negeri Andhra Pradesh dan Chattisgarh secara spesifiknya, para peladangnya menggunakan Coke sebagai semburan untuk membunuh serangga perosak dalam ladang kapas dan cili mereka. Jadi racun seranggalah pulak. Saper ada tanam pokok cili kat rumah tu, semburlah Coke untuk bunuh serangga. Cili tu rasa pedas manis berperisa coke kot?

Syarikat Coke dimiliki oleh pelabur berbangsa Yahudi 100%. Kat Mekah ada Mecca Cola. Betul ker? Yang pernah pi Mekah bleh confirm kot? Jadi, sambil-sambil kita minum Coke tu, bolehlah pada masa yang sama cuci cermin kereta, cuci baju, buka nat skru, cuci tandas , sembur serangga dll. Rupa-rupanya Coke ni boleh dibuat bahan gantian emergency jika bahan cuci/pelincir/penghakis habis kat rumah. Semua fakta diatas anda boleh cuba sendiri dirumah jika tak percaya.

Apa itu VPN (Virtual Private Network)

Yang dimaksud dengan VPN atau Virtual Private Network adalah suatu jaringan private yang mempergunakan sarana jaringan komunikasi publik (dalam hal ini Internet) dengan memakai tunnelling protocol dan prosedur pengamanan. Dengan memakai jaringan publik yang ada, dalam hal ini Internet, maka biaya pengembangan yang dikeluarkan akan jauh relatif lebih murah daripada harus membangun sebuah jaringan internasional tertutup sendiri.

Namun pemakaian Internet sebagai sarana jaringan publik juga mengandung resiko, karena Internet terbuka untuk umum, maka masalah kerahasiaan dan authentifikasi atas data yang dikirim pun juga terbuka. Oleh karenanya VPN menjaminnya dengan penerapan enkripsi data. Sebelum dikirimkan, terlebih dahulu data akan dienkripsikan untuk mengurangi resiko pembacaan dan pembajakan data di jalan oleh pihak yang tidak terkait. Setelah sampai ke alamat tujuan, maka data tersebut akan di-deskripsikan ulang sehingga bentuk informasi dapat kembali menjadi seperti sedia kala. Selain memakai metode pengamanan enkripsi-deskripsi, VPN masih memakai kriptografi lainnya untuk mendukung pengamanan data.

VPN saat ini banyak digunakan untuk diterapkan pada jaringan extranet ataupun intranet perusahaan-perusahaan besar.

VPN harus dapat mendukung paling tidak 3 mode pemakaian :
* Koneksi client untuk akses jarak jauh
* LAN-to-LAN internetworking
* Pengontrolan akses dalam suatu intranet

Oleh karena infrastruktur VPN menggunakan infrastruktur telekomunikasi umum, maka dalam VPN harus menyediakan beberapa komponen, antara lain :
* Konfigurasi, harus mendukung skalabilitas platform yang digunakan, mulai dari konfigurasi untuk kantor kecil sampai tingkat enterprise (perusahaan besar).
* Keamanan, antara lain dengan tunneling (pembungkusan paket data), enkripsi, autentikasi paket, autentikasi pemakai dan kontrol akses
* Layanan-layanan VPN, antara lain fungsi Quality of Services (QoS), layanan routing VPN yang menggunakan BGP, OSPF dan EIGRP
* Peralatan, antara lain Firewall, pendeteksi pengganggu, dan auditing keamanan
* Manajemen, untuk memonitor jaringan VPN

*.* pandai2 la phm kan sendiri.. indon mali.. http://ni3sya.blogspot.com/2009/06/apa-yang-maksud-dengan-vpn-atau-virtual.html


info2:


Perpaduan teknologi tunneling dan enkripsi membuat VPN (Virtual Private Network) menjadi teknologi yang luar biasa dan membantu banyak sekali pekerjaan penggunanya.

Pada edisi sebelumnya telah disinggung sedikit mengenai apa itu teknologi VPN, di mana penggunaannya dan apa saja teknologi yang membentuknya. Kini akan dibahas satu per satu lebih mendetail tentang teknologi pembentuk VPN tersebut, yaitu tunneling dan enkripsi.

Kedua teknologi ini tidak bisa ditawar dan diganggu-gugat lagi dalam membentuk sebuah komunikasi VPN. Kedua teknologi ini harus dipadukan untuk mendapatkan hasil yang sempurna, yaitu komunikasi data aman dan efisien. Aman berarti data Anda tetap terjaga kerahasiaan dan keutuhannya. Tidak sembarang pihak dapat menangkap dan membaca data Anda, meskipun data tersebut lalu-lalang di jalur komunikasi publik. Keutuhan yang tetap terjaga maksudnya tidak sembarang orang dapat mengacaukan isi dan alur data Anda. Hal ini perlu dijaga karena jika sudah lewat jalur publik, banyak sekali orang isengyang mungkin saja menghancurkan data Anda di tengah jalan. Untuk itulah, mengapa kedua teknologi ini sangat berperan penting dalam terbentuknya solusi komunikasi VPN.

Apa Saja Teknologi Tunneling ?
Untuk membuat sebuah tunnel, diperlukan sebuah protokol pengaturnya sehingga tunnel secara logika ini dapat berjalan dengan baik bagaikan koneksi point-to-point sungguhan. Saat ini, tersedia banyak sekali protokol pembuat tunnel yang bisa digunakan.

Namun, tunneling protocol yang paling umum dan paling banyak digunakan terdiri dari tiga jenis di bawah ini:

*
Layer 2 Tunneling Protocol (L2TP)
L2TP adalah sebuah tunneling protocol yang memadukan dan mengombinasikan dua buah tunneling protocol yang bersifat proprietary, yaitu L2F (Layer 2 Forwarding) milik Cisco Systems dengan PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol) milik Microsoft.

Pada awalnya, semua produk Cisco menggunakan L2F untuk mengurus tunneling-nya, sedangkan operating system Microsoft yang terdahulu hanya menggunakan PPTP untuk melayani penggunanya yang ingin bermain dengan tunnel. Namun saat ini, Microsoft Windows NT/2000 telah dapat menggunakan PPTP atau L2TP dalam teknologi VPN-nya.

L2TP biasanya digunakan dalam membuat Virtual Private Dial Network (VPDN) yang dapat bekerja membawa semua jenis protokol komunikasi didalamnya. Selain itu, L2TP juga bersifat media independen karena dapat bekerja di atas media apapun. L2TP memungkinkan penggunanya untuk tetap dapat terkoneksi dengan jaringan lokal milik mereka dengan policy keamanan yang sama dan dari manapun mereka berada, melalui koneksi VPN atau VPDN. Koneksi ini sering kali dianggap sebagai sarana memperpanjang jaringan lokal milik penggunanya, namun melalui media publik.

Namun, teknologi tunneling ini tidak memiliki mekanisme untuk menyediakan fasilitas enkripsi karena memang benar-benar murni hanya membentuk jaringan tunnel. Selain itu, apa yang lalu-lalang di dalam tunnel ini dapat ditangkap dan dimonitor dengan menggunakan protocol analizer.

* Generic Routing Encapsulation (GRE)Protokol tunneling yang satu ini memiliki kemampuan membawa lebih dari satu jenis protokol pengalamatan komunikasi. Bukan hanya paket beralamat IP saja yang dapat dibawanya, melainkan banyak paket protokol lain seperti CNLP, IPX, dan banyak lagi. Namun, semua itu dibungkus atau dienkapsulasi menjadi sebuah paket yang bersistem pengalamatan IP. Kemudian paket tersebut didistribusikan melalui sistem tunnel yang juga bekerja di atas protokol komunikasi IP.

Dengan menggunakan tunneling GRE, router yang ada pada ujung-ujung tunnel melakukan enkapsulasi paket-paket protokol lain di dalam header dari protokol IP. Hal ini akan membuat paket-paket tadi dapat dibawa ke manapun dengan cara dan metode yang terdapat pada teknologi IP. Dengan adanya kemampuan ini, maka protokol-protokol yang dibawa oleh paket IP tersebut dapat lebih bebas bergerak ke manapun lokasi yang dituju, asalkan terjangkau secara pengalamatan IP.

Aplikasi yang cukup banyak menggunakan bantuan protokol tunneling ini adalah menggabungkan jaringan-jaringan lokal yang terpisah secara jarak kembali dapat berkomunikasi. Atau dengan kata lain, GRP banyak digunakan untuk memperpanjang dan mengekspansi jaringan lokal yang dimiliki si penggunanya. Meski cukup banyak digunakan, GRE juga tidak menyediakan sistem enkripsi data yang lalu-lalang di tunnel-nya, sehingga semua aktivitas datanya dapat dimonitor menggunakan protocol analyzer biasa saja.

*

IP Security Protocol (IPSec)IPSec adalah sebuat pilihan tunneling protocol yang sangat tepat untuk digunakan dalam VPN level korporat. IPSec merupakan protokol yang bersifat open standar yang dapat menyediakan keamanan data, keutuhan data, dan autentikasi data antara kedua peer yang berpartisipasi di dalamnya.

IPSec menyediakan sistem keamanan data seperti ini dengan menggunakan sebuah metode pengaman yang bernama Internet Key Exchange (IKE). IKE ini bertugas untuk menangani masalah negosiasi dari protokol-protokol dan algoritma pengamanan yang diciptakan berdasarkan dari policy yang diterapkan pada jaringan si pengguna. IKE pada akhirnya akan menghasilkan sebuah sistem enkripsi dan kunci pengamannya yang akan digunakan untuk autentikasi pada sistem IPSec ini.

Bagaimana dengan Teknologi Enkripsinya?Selain teknologi tunneling, teknologi enkripsi dalam VPN juga sangat bervariasi. Sebenarnya teknologi enkripsi bukan hanya milik VPN saja, namun sangat luas penggunaannya. Enkripsi bertugas untuk menjaga privasi dan kerahasiaan data agar tidak dapat dengan mudah dibaca oleh pihak yang tidak berhak.

Secara garis besar teknik enkripsi terbagi atas dua jenis, yaitu:
Symmetric EncryptionSymmetric Encryption dikenal juga dengan nama sebutan secret key encryption. Enkripsi jenis ini banyak digunakan dalam proses enkripsi data dalam volume yang besar. Selama masa komunikasi data, perangkat jaringan yang memiliki kemampuan enkripsi jenis ini akan mengubah data yang berupa teks murni (cleartext) menjadi berbentuk teks yang telah diacak atau istilahnya adalah ciphertext. Teks acak ini tentu dibuat dengan menggunakan algoritma. Teks acak ini sangat tidak mudah untuk dibaca, sehingga keamanan data Anda terjaga.

Pertanyaan selanjutnya, bagaimana data acak tersebut dibuka oleh pihak yang memang ditujunya? Untuk membuka data acak ini, algoritma pengacak tadi juga membuat sebuah kunci yang dapat membuka semua isi aslinya. Kunci ini dimiliki oleh si pengirim maupun si penerima data. Kunci inilah yang akan digunakan dalam proses enkripsi dan dekripsi ciphertext ini.
Digital Encryption Standar (DES) merupakan sebuah algoritma standar yang digunakan untuk membuat proses symmetric encryption ini. Algoritma ini diklaim sebagai yang paling umum digunakan saat ini. Algoritma DES beroperasi dalam satuan 64-bit blok data. Maksudnya, algoritma ini akan menjalankan serangkaian proses pengacakan 64-bit data yang masuk untuk kemudian dikeluarkan menjadi 64-bit data acak. Proses tersebut menggunakan 64-bit kunci di mana 56-bit-nya dipilih secara acak, 8 bit nya berasal dari parity bit dari data Anda. Kedelapan bit tersebut diselipkan di antara ke 56-bit tadi. Kunci yang dihasilkan kemudian dikirimkan ke si penerima data.

Dengan sistem enkripsi demikian, DES tidaklah mudah untuk ditaklukkan Namun seiring perkembangan teknologi, DES sudah bisa dibongkar dengan menggunakan superkomputer dalam waktu beberapa hari saja. Alternatif untuk DES adalah triple DES (3DES) yang melakukan proses dalam DES sebanyak tiga kali. Jadi kunci yang dihasilkan dan dibutuhkan untuk membuka enkripsi adalah sebanyak tiga buah.

Asymmetric EncryptionEnkripsi jenis ini sering disebut sebagai sistem public key encryption. Proses enkripsi jenis ini bisa menggunakan algoritma apa saja, namun hasil enkripsi dari algoritma ini akan berfungsi sebagai pelengkap dalam mengacakan dan penyusunan data. Dalam enkripsi jenis ini diperlukan dua buah kunci pengaman yang berbeda, namun saling berkaitan dalam proses algoritmanya. Kedua kunci pengaman ini sering disebut dengan istilah Public Key dan Private Key.

Sebagai contohnya, Andi dan Budi ingin berkomunikasi aman dengan menggunakan sistem enkripsi ini. Untuk itu, keduanya harus memiliki public key dan private key terlebih dahulu. Andi harus memiliki public dan private key, begitu juga dengan Budi. Ketika proses komunikasi dimulai, mereka akan menggunakan kunci-kunci yang berbeda untuk mengenkrip dan mendekrip data. Kunci boleh berbeda, namun data dapat dihantarkan dengan mulus berkat algoritma yang sama.

Mekanisme pembuatan public dan private key ini cukup kompleks. Biasanya key-key ini di-generate menggunakan generator yang menjalankan algoritma RSA (Ron Rivest, Adi Shamir, Leonard Adleman) atau EL Gamal. Hasil dari generator ini biasanya adalah dua buah susunan angka acak yang sangat besar. Satu angka acak berfungsi sebagai public key dan satu lagi untuk private key. Angka-angka acak ini memang harus dibuat sebanyak dan seacak mungkin untuk memperkuat keunikan dari key-key Anda.

Menggenerasi key-key ini sangat membutuhkan proses CPU yang tinggi. Maka itu, proses ini tidak bisa dilakukan setiap kali Anda melakukan transaksi data. Dengan kata lain, enkripsi jenis ini tidak pernah digunakan untuk mengamankan data yang sesungguhnya karena sifatnya yang kompleks ini. Meskipun demikian, enkripsi ini akan sangat efektif dalam proses autentikasi data dan aplikasinya yang melibatkan sistem digital signature dan key management.

Bagaimana Memilih Teknologi VPN yang Tepat?Teknologi VPN begitu banyak pilihannya untuk Anda gunakan. Bagaimana memilih yang terbaik untuk Anda? Teknologi VPN yang terbaik untuk Anda sangat tergantung pada kebutuhan traffic data yang ingin lalu-lalang diatasnya.
Teknologi IPSec merupakan pilihan utama dan yang paling komplit untuk memberikan solusi bagi jaringan VPN level enterprise. Namun sayangnya, IPSec hanya mendukung traffic yang berbasiskan teknologi IP dan paket-paket yang berkarakteristik unicast saja. Jadi jika karakteristik data Anda yang ingin dilewatkan VPN sesuai dengan kemampuan IPSec, maka tidak perlu lagi menggunakannya karena IPSec relatif lebih mudah dikonfigurasi dan di-troubleshoot. Namun jika traffic Anda terdiri dari protokol-protokol selain IP atau komunikasi IP berkarakteristik multicast, maka gunakanlah GRE atau L2TP.

GRE sangat cocok digunakan jika Anda ingin membuat komunikasi site-to-site VPN yang akan dilewati oleh berbagai macam protokol komunikasi. Selain itu, GRE juga sangat cocok digunakan dalam melewati paket-paket IP multicast seperti yang banyak digunakan dalam routing protocol. Sehingga cocok digunakan sebagai jalur komunikasi antar-router. GRE akan mengenkapsulasi segala traffic tanpa peduli sumber dan tujuannya.

Untuk jaringan yang banyak dilalui oleh traffic untuk keperluan Microsoft networking, L2TP sangat pas untuk digunakan di sini. Karena hubungannya yang erat dengan protokol PPP, L2TP juga sangat cocok digunakan dalam membangun remote-access VPN yang membutuhkan dukungan multiprotokol.

Namun yang menjadi kendala adalah baik GRE maupun L2TP tidak ada yang memiliki sistem enkripsi dan penjaga keutuhan data. Maka dari itu, biasanya dalam implementasi kedua teknologi VPN ini digabungkan penggunaannya dengan IPSec untuk mendapatkan fasilitas enkripsi dan mekanisme penjaga integritas datanya.

Aman dan NyamanVPN memang terbentuk dari perpaduan kedua teknologi yang telah dijabarkan secara garis besar di atas. Ada sebuah prinsip yang berkembang di kalangan praktisi komunikasi data yang mengatakan bahwa “komunikasi data yang aman tidak akan pernah nyaman”. Prinsip tersebut mungkin ada kalanya benar, di mana Anda harus membuat policy-policy yang memusingkan kepala, teknik-teknik tunneling dan enkripsi apa yang akan Anda gunakan, dan rule-rule yang sangat ketat dan teliti untuk menghadang semua pengacau yang tidak berhak mengakses data Anda. Namun, teknologi VPN mungkin bisa dikecualikan dalam prinsip tersebut.

Memang benar, performa jaringan VPN tidak akan bisa sebaik jaringan pribadi yang sesungguhnya. Waktu latensi yang besar pasti menyertai ke manapun VPN pergi. Selain itu, jaringan ini sangat sensitif terhadap gangguan yang terjadi di tengah jalan entah di mana. Namun, semua risiko tersebut masih mungkin diterima karena jika sudah terkoneksi, kenyamanan luar biasa bisa Anda nikmati. Lebih dari itu, bagi Anda praktisi bisnis, banyak sekali aplikasi bisnis yang bisa dibuat dengan menggunakan VPN.


source : http://antzon.wordpress.com

Apa Itu NAT(Network Address Translation)

Kegunaan ASAS?
TUKAR IP dalam paket. Nak tukar IP+port pun boleh....

Dimana berlaku?
Dalam GATEWAY atau ROUTER

Bagaimana berlaku?
OS pada gateway akan menukar source IP (SRC) dalam paket sebelum menghantarnya ke Destination IP (DST): Ini adalah keje pada Layer 3. OS akan merekodkan paket yang keluar masuk bagi memastikan sambungan antara client dalam LAN sentiasa tepat. Istilah: connection tracking

Kenapa digunakan?
1) Untuk menghantar keluar paket dari dalam LAN yang lazimnya menggunakan Private IP .
2) Untuk menyembunyikan IP asal (SRC) sebelum dihantar ke Internet. Dengan kata lain, kalau ada LIVE IP pun anda masih boleh gunakan NAT pada gateway untuk tujuan keselamatan.Kedua-dua diatas ini lazim dipanggil Source NAT (SNAT)
3) Boleh digunakan untuk men'route'/forwardkan paket dari LUAR kedalam LAN, yang lazimnya menggunakan Private IP. Contoh, bila kita ingin orang luar melihat laman prototaip pada salah satu komputer dalam LAN. Ini dipanggil Destination NAT (DNAT)


NAT kebanyakan digunakan pada data center, sector govt, utk secure kan public IP. Kebanyakkan public IP ini hanya diletakkan pada Firewall Server atau Router.

Contohnya disini:-...
Didalam Firewall Server di setkan sebagai Public IP and movekan IP tu ke local IPittutor.net.my - 219.96.125.45(contoh Public IP) - 10.0.0.3(local IP)dns.ittutor.net.my - 219.96.125.44(contoh Public IP) - 10.0.0.4(local IP)mail.ittutor.net.my - 219.96.125.43(contoh Public IP) - 10.0.0.5(local IP)Jadi, maksudnya disini, IP pada server itu tidak disetkan sebagai public IP tetapi disetkan sebagai local IP.Disini jika iceone ingin membuat NAT. Anda cuma perlu configurekan scripting sahaja. Contoh jika anda ingin setkan utk Linux, anda perlu buat scripting IPTABLES. Jika anda ingin setkan utk BSD, anda perlu scripting IPFW.

Watch One Piece Episodes Online

14 Julai 2010

Netsh Command

What's Netsh?
Netsh is a command-line scripting utility that allows you to, either locally or remotely, display, modify or script the network configuration of a computer that is currently running. The following examples based on XP SP2.

How to check the connection and opened portnetsh
-c diagnetsh diag>connect iphost chicagotech.net 80Result: IPHost (chicagotech.net)IPHost = chicagotech.netPort = 80Server appears to be running on port(s) [80]

How to configure the TCP/IP protocol
The following command configures the interface named chicagotechnet with the static IP address 10.0.5.99, the subnet mask of 255.255.255.0, and a default gateway of 10.0.5.1:
set address name="chicagotechnet" source=static addr=10.0.5.99 mask=255.255.255.0 gateway=10.0.5.1

How to configure Wireless using netsh
To configure an defined wireless network, use this command: netsh wlan connect ssid=”mySSID” name=”WLAN-Profil1” To show your current wireless settings, use this command: netsh wlan show settings To add an already exported wireless network profile, use this command: netsh wlan add profile filename="Wireless Network Connection-BOW.xml"

How to export and import network configuration to a file
With netsh, you can export and import your computer network configuration easy. To export your configuration, just do:
netsh –c interface dump > test.txt
When you import this configuration, use this command
netsh –f test.txt

How to use netsh commands for remote access (ras)
You can administer remote access servers by typing netsh and then ras. Following are some commands manage RAS:
• show activeservers
• show client
• dump
• show tracing
• set tracing
• show authmode
• set authmode
• add authtype
• delete authtype
• show authtype
• add link
• delete link
• show link
• add multilink
• delete multilink
• show multilink
• add registeredserver
• delete registeredserver
• show registeredserver
• show user
• set user
• Netsh ras diagnostics context commands
• Netsh ras IP context commands
• Netsh ras AppleTalk context commands
• Netsh ras AAAA context commands

How to open port 8080 using netsh
1) netsh -c firewall2) set portopening tcp 8080

How to run netsh
To run a netsh command, you can start netsh from the Cmd.exe prompt and change to the context that contains the command you want to use. Or you can do netsh -c option. If the contexts that are not available to you, you may receive an error message. For example, if you type netsh -c firewall at the Netsh command prompt, you change to the firewall context, but if you do not have firewall installed the following message appears:
The following command was not found: firewall.

How to run Netsh with a script
If you need to run netsh with many configurations, you can create a script for each configuration and then run it using this command: netsh –f

How to use netsh to configure remote computer
You can configure remote computer uisng netsh with options “-r” for the machine, “-u” for the username, and “-p” for the password, for example: netsh -r cbg001314 -u cbg001314\blin -p password lan show config.

How to switch between static ip and DHCP
To switch the specified adapter from a static address to DHCP, type the following command: netsh interface ip set address "chicagotechnet" dhcp
To change to a static address, type the following command: netsh interface ip set address "chicagotechnet" static ipaddr subnetmask gateway metric.

How to reset IP protocol using netsh
For troubleshooting TCP/IP issue, you may need to reset the TCP/IP protocol stack configurations on your interface. To do that, use this command: netsh int ipv4 reset resetlog.txt

How to use netsh enable or disable interface
netsh interface set interface DISABLED/ENABLE For example to disable an interface with its default name “Local Area Connection,” run: netsh interface set interface “Local Area Connection” DISABLED To enable the interface, you'd then run: netsh interface set interface “Local Area Connection” ENABLED

The example of using netsh to configure TCP/IP
Show your IP address - netsh interface ip show config
Set an interface to use DHCP for its IP address configuration - netsh interface ip set address name="Local Area Connection" source=dhcp
Set an interface to use a static IP address for its IP address configuration - netsh interface ip set address "Local Area connection" static 10.0.0.17 255.255.0.0 10.0.0.2 1
Set a DNS Server entry – netsh interface ip set dnsserver "Local Area Connection" 10.0.0.17
Add more DNS Server entry – netsh interface ip add dnsserver "Local Area Connection" 10.0.0.18

IPv6

IPv6 dibangunkan bagi tujuan menaik tarafkan IP daripada IPv4. IPv6 mempunyai urutan yang sukar kerana ia menggunakan hexadecimal sebagai nombor bagi urutannya. Mungkin tak ramai yang dapat mengingati nombor IP sendiri. Oleh itu, IPv6 akan terbina secara automatik konfigurasi (autoconfiguration) apabila berhubung dengan network IPv6 menggunakan ICMPv6 router discovery messages. IPv6 menggunakan header 64 bits membantu mempertingkatkan pencapaian ke dunia internet.

Jenis – Jenis IPv6
Alamat Unicast – untuk mengenalpasti 1 network interface.
Alamat Anycast – untuk mengenalpasti network interface secara berkumpulan.
Alamat Multicast – untuk mengenalpasti network interface di node yang lain.

Special addresses

Unspecified address
::/128 — Alamat semua kosong. Tidak boleh ditetapkan pada interface dan digunakan oleh perisian sebelum aplikasi mengenali alamat sumber host untuk kelulusan capaian.

Link local addresses
::1/128 — Alamat loopback ialah alamat localhost unicast (bersamaan 127.0.0.1 pada IPv4).
fe80::/10 - Alamat Zeroconf (bersamaan 169.254.0.0/16 pada IPv4).

Unique local addresses
fc00::/7 — Unique Local Addresses (ULA) mengandungi 40-bits pseudorandom.

Multicast addresses
ff00::/8 — dibina untuk multicast addresses yang dikenali di dalam “IP Version 6 Addressing Architecture”. Kadangkala dibina bersama protokol khusus. Sebagai contoh: ff0X::101 akan dihubungkan semuanya ke NTP servers.

Solicited-node multicast addresses
ff02::1:FFXX:XXXX — XX:XXXX ialah 3 low order octets sebagai responden kepada unicast atau anycast.

IPv4 transition
::ffff:0:0/96 —digunakan untuk memeta alamat IPv4.
2001::/32 — digunakan untuk Teredo tunneling.
2002::/16 — digunakan untuk alamat 6to4.

ORCHID
2001:10::/28 — ORCHID (Overlay Routable Cryptographic Hash Identifiers) ialah sebagai per (RFC 4843). Ianya bukan alamat IPv6 yang digunakan oleh Cryptographic Hash Identifiers.
Documentation
2001:db8::/32 —digunakan di dalam documentation (RFC 3849). Boleh digunakan di mana sahaja.

Deprecated or obsolete addresses
::/96 —ianya 96 bits zero-value juga dikenali IPv4-compatible addresses. Ianya digunakan untuk perpindahan IPv4 kepada IPv6.
fec0::/10 — site-local khusus untuk alamat di dalam organisasi setempat (local organization).

Apakah Perlunya IPv6?
Kita sedia maklum bahawa penggunaan yang meluas terhadap protokol internet. Ianya termasuklah VoIP (Voice Over Internet Protocol), penggunaan mobile broadband, television satelit dan pelbagai lagi. Dengan perkembangan yang drastik ini, IPv4 tidak mampu membekalkan alamat IP kepada pengguna dan lantaran itu kita perlu mempunyai IP yang banyak. Oleh itu dengan perkembangan IPv6 ini diharap dapat membantu di dalam perkembangan teknologi internet yang semakin hari semakin sarat dengan pelbagai informasi. Mungkin dalam masa terdekat ini, kita dapat mengaplikasikan IPv6 ini di dalam kehidupan seharian.


0 - 0000
1 - 0001
2 - 0010
3 - 0011
4 - 0100
5 - 0101
6 - 0110
7 - 0111
8 - 1000
9 - 1001
A - 1010
B - 1011
C - 1100
D - 1101
E - 1110
F - 1111

IP Address

Alamat IP (Internet Protocol address) adalah suatu nombor unik yang digunakan oleh peranti sebagai pengenalan dan untuk berkomunikasi antara satu sama lain di dalam satu rangkaian komputer yang menggunakan piawaian Protokol Internet (IP). Kesemua peranti berkaitan — seperti penghala, komputer, pelayan-masa, pencetak, mesin faks internet, dan sesetengah telefon — boleh mempunyai alamat IP sejagat unik.

Alamat IP dicipta dan diuruskan oleh IANA. IANA biasanya akan menguntukkan blok-blok kepada pejabat pendaftaran Internet wilayah, yang akan mengagihkan blok-blok yang lebih kecil kepada ISP dan syarikat-syarikat.Oleh kerana alamat IP tidak mudah diingati, Sistem Nama Domain menyediakan keupayaan untuk mengaliaskan nama domain (cth. www.wikipedia.org) kepada alamat IP (207.142.131.248).

Keunikan IP
IP adalah satu protokol lapisan rangkaian di dalam set protokol Internet dan adalah protokol lapisan atasan yang menyediakan alamat sejagat yang unik (cth. alamat MAC untuk ethernet) tetapi kedua alamat ini tidak semestinya dapat berkomunikasi antara satu sama lain. IP menambah satu servis di atas protokol lapisan pautan data — melalui penggunaan alamat IP — yang menyediakan keupayaan untuk pengenalan secara unik dan berkomunikasi dengan peranti lain di dalam rangkaian.

Dengan kata lain, alamat IP adalah seperti alamat penuh untuk mel pos sementara alamat MAC sekadar nombor rumah. Contohnya terdapat banyak alamat dengan nombor rumah 123 tetapi hanya ada satu alamat untuk 123, Jalan Utama, Cyberjaya, Malaysia. Hanya sekadar pos kepada “123″ tidak akan sampai ke mana tetapi “123, Jalan Utama, Cyberjaya, Malaysia” adalah alamat sejagat yang unik. Contoh kedua adalah seperti nombor telefon, alamat MAC cuma sekadar nombor telefon biasa (contoh 12345678), manakala alamat IP ialah nombor telefon yang lengkap dengan kod negara dan kod kawasan (contoh +603 12345678). Namun satu perbezaan ketara dengan dua contoh di atas ialah alamat IP seseorang itu bukan maklumat awam.

Sifat unik alamat IP membolehkan dalam banyak situasi untuk menjejak komputer mana — dan berkemungkinan, pengguna mana — yang menghantar mesej atau berkecimpung dalam suatu aktiviti di Internet. Maklumat ini digunakan oleh pihak berkuasa untuk mengenali penjenayah yang disyaki; walau bagaimanapun perkongsian alamat IP atau penggunaan alamat IP dinamik (seperti di Malaysia), menyukarkan proses ini.

Alamat IP boleh kelihatan dikongsi oleh beberapa peranti kerana mereka sama ada berkongsi persekitaran pelayan web hos atau pelayan proksi (contohnya ISP atau perkhidmatan ketanpanamaan) yang bertindak sebagai perantara bagi pihak pelanggannya. Dalam kes ini alamat IP sebenar pengguna tidak dapat dikesan oleh pelayan. Analogi kepada sistem telefon ialah kegunaan nombor dail keluar (proksi) dan nombor sambungan (kongsi).

Versi IP : IP versi 4Protokol Internet versi 4
IPv4 menggunakan alamat 32-bit (4 bait), yang menghadkan ruang alamat kepada 4,294,967,296 (232) alamat unik. Piawaian IPv4 boleh dikelaskan kepada lima iaitu: A, B, C, D dan E. Hanya kelas A, B dan C sahaja yang biasanya digunakan. Manakala yang lain disimpan untuk untuk tujuan khas. Walau bagaimanapun telah muncul kaedah untuk menulis IP dengan tidak terikat dengan kelas dipanggil CIDR (Class-less Inter Domain Routing).
Contoh: 127.0.0.1

Versi IP : IP versi 6Protokol Internet versi 6
Disebabkan alamat IPv4 dikhuatiri habis tidak lama lagi, piawaian IPv6 sedang giat dijalankan. Alamat IPv6 adalah sepanjang 128 bit (16 bait), yang akan memberikan 2128, atau kira-kira 3.403 × 1038 alamat unik. Ini difikirkan cukup untuk tempoh yang lama.
Contoh: 2001:0db8:85a3:08d3:1319:8a2e:0370:7334
Class IPv4
Class A 10.0.0.0 - 126.255.255.255 (Private)
System IP 127.0.0.0 - 127.255.255.255 (Loop Back)
Class B 128.0.0.0 - 191.255.255.255 (Private)
Class C 192.0.0.0 - 223.255.255.255 (Public)
Class D 224.0.0.0 - 239.255.255.255 (Multicast)
Class E 240.0.0.0 - 255.255.255.255 (R&D)

13 Julai 2010

Sapa berani menyahut cabaran?! Lkaih download..





nak donlot?? ambik kat sini: www.odaiwolfygdicurik.com @ http://www.spawnpoint.com/downloadFile/4336

Wolf Team is a fast paced 3D MMOFPS that features the ability for players to switch between playing as a Human or as a Werewolf. Humans have an assortment of weapons available at their disposal giving them an advantage at a distance. Wolves on the other hand have no ranged attack but are faster and stronger than their human counter parts.

The ability to transform between human and wolf at any time adds a new element of strategy to Wolf Team over other traditional shooter games. Players will never need to worry about running out of ammunition because Wolves have their own distinct advantages such as running on walls and dropping in on other players unexpectedly. In certain modes players can even play as other types of wolves such as ghost wolves that can turn invisible.

Apa itu Routing

Di dalam sesebuah rangkaian, data perlulah dihantar dan dikirim dengan tepat dan betul. Rangkaian komputer kompleks biasanya terdiri daripada koleksi LAN yang dijalinkan antara satu sama lain. Kerja-kerja mengirim ini dilaksanakan oleh router di mana router akan mengambil mesej data dari LAN dan menukarkannya kepada paket yang sesuai untuk dihantarkan ke LAN yang satu lagi (Lihat rajah 1).




Rajah 1: Rangkaian yang menggunakan perantara Router


Fungsi Router
Router berfungsi sebagai sebuah alat penghubung di antara rangkaian yang berlainan. Semasa paket dihantar, router akan menjalankan beberapa proses penting antaranya ialah: membuat terjemahan protokol, mengemaskini jadual haluan, mengirim paket, membungkus paket dan membuka bungkusan paket. Selain itu juga router berperanan untuk menapis trafik dengan membenarkan paket tertentu sahaja. Ini membolehkannya bertindak sebagai alat pelindung ringkas bagi rangkaian anda. Berikut adalah beberapa kelebihan router:
Menghubungkan dua atau lebih rangkaian untuk membentuk satu rangkaian internetwork.
Menghubungkan dua rangkaian yang berlainan protokol.
Mengawal keselamatan rangkaian dengan membuat tapisan pada paket.

Jenis-jenis Router


Asas PC

Setiap sistem operasi sama ada Windows mahupun Linux menyokong fungsi routing terbina dalam. Jika anda mengaktifkan Internet Connection Sharing (ICS) di dalam Windows, anda telah menjadikan komputer anda sebagai sebuah router ringkas. Begitu juga dengan Linux yang boleh bertindak sebagai router IP atau IPX. Oleh kerana ia ringkas, maka kebolehannya juga terbatas. Lihat gambarah (Rajah 2) di bawah ini di mana sebuah PC dijadikan sebagai get laluan (gateway) untuk membenarkan setiap PC di dalam LAN tersebut berkongsi satu talian Internet.





Rajah 2: Router asas-PC yang bertindak sebagai get laluan (gateway)





Blackbox

Router blackbox ialah sebuah peranti yang berupa sebuah kotak khas. Router jenis ini mempunyai beberapa kelebihan berbanding router PC-based. Router ini biasanya berkemampuan untuk melaksanakan undang-undang (rules) keselamatan bagi melindungi rangkaian dari serangan luar. Router jenis ini juga mampu untuk menampung beban trafik yang berat kerana ia merupakan sebuah peranti yang bertindak bersendirian. Oleh kerana ia bertindak sendirian, maka ia menggunakan mikropemproses RISC dan lebih laju berbanding PC biasa. Rajah 3 di bawah menunjukkan sebuah contoh router jenis blackbox.

Rajah 3: Linksys DSL Router Model BEFSR41

Ciri-ciri Router

Router jenis blackbox sebenarnya ialah sebuah mesin komputer. Ia memiliki ciri-ciri sepertimana yang digunakan oleh PC: ia mempunyai CPU, memori, dan juga input-output. Cuma bezanya ialah router jenis ini tidak memiliki cakera keras, tiada pemacu cakera liut, dan juga pemacu CD-ROM. Namun begitu router ini mempunyai pelbagai jenis storan lain seperti kad memori Flash.

Memori

Terdapat beberapa jenis memori yang digunakan oleh router blackbox, antaranya ialah: RAM, NVRAM, Flash dan ROM (PROM, EEPROM) ROM digunakan untuk menyimpan perisian bootstrap manakala NVRAM pula menyimpan konfigurasi startup yang digunakan oleh sistem operasi router. Memori Flash pula menyimpan sistem operasi seperti IOS dan lain-lain jenis sistem operasi.

Perisian

Sama seperti PC, router blackbox akan melaksanakan program-program kawalan atau sistem operasi (OS). Setiap pengeluar router akan membekalkan sistem operasi mereka sendiri. Konfigurasi startup yang tersimpan di dalam NVRAM akan dilaksanakan sebaik sahaja router dihidupkan. Semasa proses but, satu salinan konfigurasi akan dimuatkan ke dalam RAM. Apabila berlakunya sebarang perubahan data pada konfigurasi ini, RAM akan memberi kesan dengan serta merta. Router beroperasi dengan melaksanakan sejumlah besar proses yang terdiri daripada pelbagai jenis servis dan protokol. Router menyokong arahan untuk memaparkan maklumat tentang proses yang sedang berjalan dan sumber resources seperti penggunaan CPU dan memori. Servis dan kemudahan yang tidak diperlukan boleh dimatikan untuk mengelakkan penggunaan CPU dan memori yang berlebihan. Setiap router mempunyai nama yang unik bagi memudahkan ia dikenalpasti di dalam rangkaian. Oleh yang demikian, router juga akan mempunyai alamat IPnya tersendiri.

Bagaimana Router berfungsi?

Jadual Haluan

Tidak kira jenis router yang anda gunakan, setiap hos yang bertindak sebagai router akan menyimpan senarai undang-undang haluan di dalam sebuah jadual yang dipanggil Jadual Haluan (Routing Table). Apabila anda menghantar emel kepada rakan anda yang berada di luar negara, router akan memeriksa alamat penerima terlebih dahulu dan menghantar mesej emel tersebut berdasarkan alamat yang tertulis pada kepala (header) paket emel tersebut. Semasa emel dihantar, Jadual Haluan akan menyimpan maklumat-maklumat seperti:

  • Alamat IP destinasi
  • Antaramuka yang akan digunakan

Bagi pengguna Windows, anda boleh melihat jadual ini dengan menggunakan utiliti route pada arahan MS-DOS: route PRINT

Bagi pengguna Linux pula, anda boleh menggunakan arahan berikut:

cat /proc/net/route atau /sbin/route -n atau netstat -r

Router yang bersaiz kecil biasanya memiliki Jadual haluan yang kecil dan kemampuan untuk menyimpan mesej juga terhad. Bagi router bersaiz besar pula, Jadualnya adalah besar dan boleh menyimpan sejumlah besar mesej. Perlu diingat apabila bilangan rangkaian yang dihubungkan semakin banyak, saiz jadual haluan trafik dan kuasa memproses pada router juga akan turut meningkat.

sumber: http://www.ilmuit.com/tutorial/189